SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of education in kindergarten - course description

General information
Course name Methodology of education in kindergarten
Course ID 05.1-WP-WNJO-MEJP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Early-stage teaching of foreign language
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi założeniami edukacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym. Zapoznanie z klasycznymi i alternatywnymi metodami pracy w przedszkolu w kontekście nauki czytania i pisania.

Prerequisites

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

Scope

Rozwój mowy dziecka. Przedszkolna edukacja polonistyczna według podstawy programowej. Cele, treści, metody i środki pracy na edukacji językowej. Założenia metodyczne przedszkolnej edukacji  polonistycznej. Dojrzałość dziecka do edukacji polonistycznej. Gotowość dziecka do nauki czytania i pisania. Sens i znaczenie bajkoterapii. Istota i wykorzystanie inscenizacji. Wprowadzanie dziecka w świat pisma w świetle aktualnej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego. Analiza dokumentów ministerialnych w zakresie przedszkolnej nauki czytania i pisania.  Kontrowersje wokół przedszkolnej nauki czytania i pisania.

Programy i pakiety edukacyjne – analiza materiałów edukacyjnych  Literatura dla dzieci  w wieku przedszkolnym – prezentacje wybranych pozycji książkowych, opracowanie recenzji Konkurs na prezentację utworu literackiego dla dzieci. Czytanie i pisanie w przedszkolu – tradycyjne metody wprowadzania dzieci w świat liter.

Alternatywne metody nauki czytania i pisania : G. Domana, I. Majchrzak, B. Cuttinga, B. Rocławskiego, M.Bogdanowicz. Metody wprowadzania dzieci w świat pisma stosowane w praktyce edukacyjnej – obserwacje w przedszkolu. Czytanie dzieciom – wizyta w przedszkolu, prezentacje utworów literackich dla dzieci w przedszkolu.

Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem różnorodnych metod.

Środki edukacyjne wspierające umiejętność czytania i pisania. Projektowanie zadań i zabaw wspierających dzieci w nauce czytania i pisania.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Ćwiczenia: a)  podające -praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; b) problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, c) praktycznego działania - projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład zaliczenie na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów  oraz sprawdzianu

Ćwiczenia: zaliczenie z ocena na podstawie kolokwium pisemnego, projektowania zadań i sytuacji edukacyjnych, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia , aktywnej obecności i dyskusji studentów

Ocena końcowa to średnia ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładów

Recommended reading

  1. Brzezińska A., Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Wyd. Naukowe UAM, Poznań
  2. Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Wyd. „Excalibur”, Bydgoszcz 1992.
  3. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1999.
  4. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Wyd. Żak, Warszawa 1999.
  5. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Further reading

  1. Łazowska H., Mikiciuk B., Moritz B., Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania?, Wyd. Impuls, Kraków 2002
  2. Silberg J., Nauka czytania przez zabawę, Wyd. K.E.LIBER, Warszawa 2005.
  3. Zakrzewska B., Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, WSiP, Warszawa 2003.
  4. Marzano R.J., Paynter D.E., Trudna sztuka pisania i czytania, GWP, Gdańsk 2004.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 09-07-2017 16:55)