SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika wczesnoszkolna |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-EPiW-PeW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat cech rozwojowych, potrzeb i doświadczeń dziecka w wieku wczesnoszkolnym oraz rodzajów i typowych cech sytuacji dziecka w szkole i przedszkolu, istoty kształcenia zintegrowanego w klasach I-III. Zapoznanie studentów z celami, treściami, metodami i formami pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasach I-III.
Kształcenie umiejętności i kompetencji w zakresie kształtowania pojęć u dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz analizy i oceny programów/podręczników do kształcenia zintegrowanego.
Rozwijanie kompetencji w zakresie projektowania i prowadzenia zajęć zintegrowanych do podanego tematu dnia.
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i psychologii rozwojowej.
Pedagogika wczesnoszkolna jako nauka i subdyscyplina pedagogiki - jej cele, zadania i funkcje.
Nowe doktryny i paradygmaty w pedagogice wczesnoszkolnej.
Współczesne koncepcje edukacji małego dziecka.
Edukacja małego dziecka jako stymulowanie rozwoju.
Specyfika uczenia się dziecka.
Podmiotowość i pełnomocność dziecka w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Istota edukacji integralnej. Kształcenie zintegrowane.
Sylwetka dziecka wczesnoszkolnego i jego charakterystyka w zakresie rozwoju.
Potrzeby dziecka wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka.
Obowiązek szkolny. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna - pojęcia, składniki, diagnozowanie.
Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji.
Współpraca nauczyciela klas I-III z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem.
Wykłady – wykład problemowy.
Ćwiczenia – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, metoda przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność na zajęciach, obecność na zajęciach, pozytywna ocena z prac kontrolnych oraz projektów.
1. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
2.M. Donaldson, Myślenie dziecka, WSiP, Warszawa 1986.
3.D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.
4.H. Hamer, Klucz do efektywności nauczania, Wydawnictwo Veda, warszawa 1994.
5.R. Więckowski, Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993.
1. E. Hurlock, Rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1985.
2.M. Lelonek, T. Wróbel (red.), Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, WSiP, Warszawa 1990.
3.M. Nyczaj-Drąg, Oczekiwania a doświadczenia dzieci w pierwszym roku nauki, LTN, Zielona Góra 2001.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 14-09-2017 11:03)