SylabUZ

Generate PDF for this page

Designing educational programmes in kindergarten - course description

General information
Course name Designing educational programmes in kindergarten
Course ID 05.2-WP-EPiW-PrOP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pre-school and early-school education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anetta Soroka-Fedorczuk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 30
(including as e-learning)
2
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat zasad konstruowania programów i projektów zajęć oraz ofert (ćwiczeń/zadań) dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Kształcenie umiejętności i kompetencji w zakresie przygotowywania programów i projektów zajęć oraz ofert (ćwiczeń/zadań) dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Kształtowanie umiejętności analizy i oceny programów/kart pracy, zadań i ćwiczeń stosowanych w pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciela przedszkolnego.

Rozwijanie kompetencji w zakresie projektowania i prowadzenia zajęć w zależności od możliwości, potrzeb i zainteresowań dzieci.  

Prerequisites

Podstawy pedagogiki przedszkolnej oraz dydaktyki ogólnej.

Scope

1.       Ustalenia terminologiczne: pojęcie oferty edukacyjnej, programu kształcenia, zadania, problemu, ćwiczenia.

2.       Analiza wybranych ofert edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym: programów kształcenia, zadań, problemów, ćwiczeń zawartych w kartach pracy i innych                źródłach pod kątem ich poprawności, przy uwzględnieniu podstaw wiedzy filozoficznej, psychologicznej, socjologicznej oraz dydaktycznej. Analiza kryteriów                          poprawności.

3.       Zasady tworzenia autorskich ofert edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym: wymagania, cele, materiał nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacji pracy          dziecka.

4.       Ćwiczenia w zakresie opracowywania autorskich ofert edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym:

- ustalenie celów oferty,

- ustalenie treści oferty,

- dobór metod i środków realizacji oferty,

- ustalenie form realizacji oferty,

- ustalenie procedury ewaluacji oferty.

5. Prezentacja i ocena projektów ofert.

Teaching methods

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu zajęć, przygotowanie i prezentacja autorskich ofert edukacyjnych dla dzieci  w wieku przedszkolnym, pozytywna ocena projektu oraz zrealizowanie wybranego projektu oferty podczas praktyki pedagogicznej w szkole.

 

Recommended reading

1.     Jąder M., efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków 2009.

2.     Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.

3.     Orłowska B.A., Olczak A., Program i podręcznik we wczesnej edukacji dzieci – wybrane zagadnienia, Wyd. PWSZ, Gorzów 2011.

4.     Soroka-Fedorczuk A., Ofertowy styl pracy nauczyciela w przedszkolu okazją do poznawania ich rozwoju, w: Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi,              pod red. M. Nyczaj-Drąg, Zielona Góra 2004.

5.     Waloszek D., Program w edukacji dzieci. Geneza. Istota. Kryteria, Warszawa 2005.

6.     Walter D.F., Solis J.F.,  Program i cele kształcenia, Warszawa 2000.

Further reading

Programy i metodyczne opracowania stosowane w pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciela przedszkolnego.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 14-09-2017 11:03)