SylabUZ

Generate PDF for this page

History of Medicine - course description

General information
Course name History of Medicine
Course ID 08.3-WL-RAT-HM
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study medical rescue
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Jacek Kotuła
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przedstawienie rozwoju medycyny w kontekście społeczno-kulturowym na przestrzeni wieków. Wykazanie znaczenie tradycji dla zawodów medycznych. Wykorzystywanie wiedzy historycznej w ocenie współczesnej medycyny; prognozowania rozwoju medycyny; rozpoznawania ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych. Rozpoznawanie czynników kształtujących rozwój medycyny. 

Prerequisites

Znajomość historii na poziomie szkoły średniej.

Scope

  1. Lecznictwo w starożytności i średniowieczu.
  2. Teoria choroby według Hipokratesa i Galena.
  3. Kształtowanie zawodu lekarza na przestrzeni wieków.
  4. Początki i rozwój leczenia szpitalnego.
  5. Higiena, choroby zakaźne i epidemie.
  6. Rozwój naukowej medycyny w czasach nowożytnych.
  7. Doktrynerzy i sekciarze.
  8. Rozwój nauk podstawowych i przedklinicznych.
  9. Narodziny wiedeńskiej szkoły klinicznej. Początki i rozwój specjalności klinicznych.
  10. Laennec, Semmelweis, Auenbrugger, Pasteur, Koch.
  11. Rozwój chirurgii. Najstarsze zabiegi chirurgiczne. Wpływ wojen na chirurgię.
  12. Historia i cechy medycyny polskiej w dawnych wiekach.
  13. Polscy lekarze i ich osiągnięcia zawodowe i kulturowe.
  14. Historia medycyny polskiej – tradycje zachodniej Polski.

Teaching methods

Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – aktywny udział w zajęciach, ocena przygotowania  prezentacji lub opracowania zagadnienia historycznego, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

  1. Brzeziński T. Historia medycyny. Wyd. PZWL Warszawa 2014.
  2. Szumowski W. Historia medycyny filozoficznie ujęta. Wyd. Marek Derewiecki 2017.

Further reading

  1. Kiple KF. Wielkie epidemie w dziejach ludzkości. Wyd. Atena Poznań 2002.
  2. Gajda Z. Do historii medycyny wprowadzenie. Wyd. WAM Kraków 2011.

Notes


Modified by prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny (last modification: 07-06-2018 18:36)