SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika i dydaktyka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika i dydaktyka
Kod przedmiotu 05.7-WL-RAT-PiD
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Ratownictwo medyczne
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w interakcjach bezpośrednich - indywidualnych i grupowych. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Koncepcje psychologiczne człowieka a implikacje pedagogiczne w interakcjach indywidualnych i grupowych.
  2. Współczesne warunki ucznia się. Zmiana kulturowa i edukacyjna.
  3. Kultura szkoły/instytucji edukacyjnej. Program ukryty.
  4. Komunikacyjny wymiar interakcji z drugim człowiekiem.
  5. Warunki efektywności pracy dydaktycznej i wychowawczej.
  6. Procesy zachodzące w grupie społecznej. Mechanizmy działania grupy. Mechanizmy wpływu społecznego.
  7. Programy wychowawcze i profilaktyczne szkoły. Lekcja wychowawcza.

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, warsztaty.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – podstawą zaliczenia jest przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta warsztatów dotyczących wybranej tematyki.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
  2. Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
  3. Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska – Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
  4. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  5. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  6. Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny (ostatnia modyfikacja: 07-06-2018 18:39)