Celem przedmiotu jest koncentracja na autopoznaniu i autorefleksji studenta nad własnymi strategiami komunikacji z ludźmi, wzmocnienie prospołecznych zachowań studentów oraz wskazanie źródeł poprawnych relacji społecznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na specyfikę pracy ratownika medycznego kontekst pomagania.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Komunikacja interpersonalna, poziomy komunikacji, formy, przyczyny nieefektywnego komunikowania się, sposoby poprawy komunikacji międzyludzkiej i techniki zadawania pytań.
Komunikacja niewerbalna jej właściwości i funkcje.
Style zachowań komunikacyjnych, zachowania asertywne i nieasertywne.
Asertywne wyrażanie pochwał, krytyki oraz pozytywnych i negatywnych uczuć.
Asertywne odmawianie, wyrażanie próśb i wydawanie poleceń.
Asertywna wymiana poglądów i przyjmowanie opinii na nasz temat.
Konflikt interpersonalny i strategie radzenia sobie z nim.
Proces dochodzenia do porozumienia podstawy negocjacji, analiza przednegocjacyjna i przełamywanie barier w procesie porozumiewania się.
Metody kształcenia
Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym z wykorzystaniem zapisu video.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową składać się będzie ocena aktywności podczas zajęć, opanowanie podstawowych modeli komunikacyjnych i relacyjnych w sytuacjach trudnych weryfikowane podczas ćwiczeń z wykorzystaniem zapisu video.
Literatura podstawowa
Jedliński i in. Trening interpersonalny Wydawnictwo WAB, Warszawa 1997
Oyster C.K. Grupy, Wydawnictwo: Zysk i S-ka, Warszawa 2000
Nęcka E. Trening twórczości, Pracownia Wydawnicza PTP, Olsztyn 1992
Ballard R., Jak żyć z ludźmi: umiejętności interpersonalne, Warszawa 1988.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.