SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Bliss - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Bliss
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-PWBLI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z systemem komunikacji symbolicznej Bliss. Zapoznanie z możliwościami wykorzystania systemu Bliss w pracy z osobami z zaburzoną komunikacją werbalną. Nabycie umiejętności tworzenia i stosowania pomocy komunikacyjnych. Nabycie umiejętności komunikacyjnych z osobami z zaburzeniami komunikacyjnymi. Nabycie umiejętności dokonywania oceny możliwości komunikacyjnych osób niepełnosprawnych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Komunikacja symboliczna „Bliss” jako jedna z alternatywnych metod komunikacji. 2) Rodzaje systemu symboli. 3) Kategorie znaczeniowe symboli. 4) Budowa symboli. 5) Możliwości pracy z uczniem niepełnosprawnym z wykorzystaniem systemu komunikacji symbolicznej Bliss.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Praca w grupach, dyskusja, warsztaty.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Pozytywna ocena uzyskana ze znajomości znaków komunikacji symbolicznej Bliss – pozytywną ocenę  otrzyma student, który uzyska z zaliczenia przynajmniej 50% punktów.

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcową stanowi ocena uzyskana z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Borkowska M., Mózgowe porażenie dziecięce, „Przyjaciel Dziecka” 2000, nr 7-9.
  2. Chodkiewicz I., Loebl W., Zastosowanie systemu Ch. Blissa w procesie porozumiewania się dziecka z porażeniem mózgowym, [w:] Opuscula Logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, Lublin 1993.
  3. Dońska-Olszko M., Nowoczesna szkoła dla dzieci ze znaczną niepełnosprawnością w świetle reformy systemu edukacji, „Przyjaciel Dziecka” 2000, nr 7-9.
  4. Lechowicz A., Nasze doświadczenia w zakresie edukacji dzieci z zaburzeniami porozumiewania się, „Przyjaciel Dziecka” 2000, nr 7-9.
  5. Lechowicz A., Praca nad rozwojem języka i porozumiewania się – system symboli Blissa, „Przyjaciel Dziecka” 2000, nr 7-9.
  6. Lechowicz A., Użytkownicy systemu komunikacji Bliss twarzą w twarz ze światem, „Przyjaciel Dziecka”  1997, nr 1-3.
  7. Machajska E., Metoda komunikacji symbolicznej Bliss, [w:] Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, red. A. Sołtys-Chmielowicz, G. Tkaczyk, Lublin 1993.

Literatura uzupełniająca

1. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)