SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologiczne aspekty przemocy wobec niepełnosprawnego dziecka - course description

General information
Course name Psychologiczne aspekty przemocy wobec niepełnosprawnego dziecka
Course ID 05.6-WP-PSpP-PWPRZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Dostarczenie wiedzy na temat przemocy wobec osób niepełnosprawnych oraz rozwijanie umiejętności profesjonalnej diagnozy i pomocy w tym obszarze.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z psychologii ogólnej i psychologii rozwoju.

Scope

Konwersatoria

1) Psychologiczne aspekty przemocy: definicja, formy, rodzaje, objawy, konsekwencje. 2) Psychologiczna i społeczna sytuacja osób niepełnosprawnych w kontakcie podatności na przemoc. 3) Rozpowszechnienie problemu. 4) Przemoc wobec osób z niepełnosprawnością fizyczną. 5) Przemoc wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi. 6) Przemoc seksualna w kontekście niepełnosprawności. 7) Środowiskowe uwarunkowania ryzyka wiktymizacji seksualnej osób z niepełnosprawnością. 8) Profilaktyka i interwencja.

Teaching methods

Konwersatoria

Ćwiczenia, mini-wykład, praca z książką, metoda przypadku, metoda projektowa

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Średnia arytmetyczna: 1) oceny ze sprawdzianu, 2) oceny aktywnego uczestnictwa w zajęciach, 3) oceny przygotowania pracy dodatkowej. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena ze wszystkich wymienionych form aktywności studenta.

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Ackerman R.J., Zanim będzie za późno: przemoc i kontrola w rodzinie, Gdańsk 2002.
  2. Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.
  3. Herzberger S., Przemoc domowa: perspektywa psychologii społecznej, Warszawa 2002.
  4. Krzywdzenie dzieci niepełnosprawnych – profilaktyka i interwencja, „Dziecko Krzywdzone. Kwartalnik”, 7 (1).
  5. Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie, Warszawa 2000.

Further reading

  1. Browne K., Zapobieganie przemocy w rodzinie, Warszawa 1999.
  2. Spurek S., Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie: komentarz, Warszawa 2012.
  3. Stańdo K., Szygendowska A., Dziecko krzywdzone – symptomy, zagrożenie, wsparcie, Warszawa 2009.
  4. Widera-Wysoczańska A., Mechanizmy przemocy w rodzinie: z pokolenia na pokolenie, Warszawa 2010.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 09-04-2018 16:45)