SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Drama |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-PWDRA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawową problematyką dramy jako metody pomocniczej w nauczaniu różnych przedmiotów szkolnych i samoistną metodą w kształtowaniu osobowości człowieka poprzez rozwijanie wyobraźni i wrażliwości. Poznanie jej rodowodu i przebiegu w pracy z dziećmi i młodzieżą. Kształtowanie umiejętności zastosowania dramy w pracy z różnymi grupami wiekowymi.
Podstawy pedagogiki i psychologii ogólnej i rozwojowej
Ćwiczenia
Istota dramy i jej rodowód. Poziomy znaczeniowe faktów (osobiste – odwoływanie się do doświadczeń uczestników, wynikające z kontekstu sytuacyjnego i symboliczne). Drama jako metoda nauczania (Calldwell Cook), drama w nauczaniu języków obcych (John Merill i William Wirt. Trzyetapowe nauczanie (Richarde Courtney). Drama jako metoda uzupełniająca, dydaktyczna i jako przedmiot artystyczno-wychowawczy. Drama a teatr. Przebieg dramy.
Ćwiczenia
Praca w grupach, dyskusja, symulacje, pokaz, metody ekspresyjne, techniki dramowe
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Zaliczenie z ćwiczeń na ocenę: aktywność na zajęciach, sprawdzenie w dyskusji posiadanej wiedzy dotyczącej: istoty dramy i jej rodowodu, poziomów znaczeniowych faktów, wykorzystania dramy jako metody nauczania, przebiegu dramy. Ocena samodzielnie przygotowanych zajęć z wykorzystaniem dramy dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem informacji o specyfice grupy. Ocena wykorzystania technik dramowych na zajęciach z dziećmi i młodzieżą. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Lewandowska-Kido_ T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2001.
Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990
Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Warszawa 1994
Pankowska K., Pedagogika dramy, Teoria i praktyka, Warszawa 2000.
Chodasz A. (red.), „Drama łączy” Warszawa 2012
Rusiłowski- Jagiełło A (red), Drama w STOP–KLATCE, w kierunku pozytywnej zmiany społecznej, Warszawa 2010.
Machulska H., Drama – poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Animator, Warszawa 1/1991, 3/1992
Machulska H., Środki teatralne w procesie nauczania i wychowania, Warszawa 1992.
Bator D., Pawliszak L., Przygoda z dramą, Wrocław 1996
Drama. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, zeszyty 1-12, Warszawa 1992-1994.
Rusiłowski- Jaggiełło A (red). Drama jako poruszający dialog. Gdańsk 2010.
Way, Brian, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży. Warszawa 1990
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)