SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium dyplomowe I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium dyplomowe I
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-SD 1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 12 0,8 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Poszerzanie i zgłębianie wiedzy z wybranego obszaru pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Doskonalenie umiejętności projektowania badania zjawisk pedagogicznych, w tym formułowania problemów badawczych, zmiennych i ich wskaźników. Dobór metod i technik badania. Konstruowanie lub dobór narzędzi badawczych. Analizowanie wyników i wyciąganie wniosków z przeprowadzonych badań.  Nabycie doświadczenia w pisaniu tekstu naukowego. Napisanie pracy dyplomowej.

 

Wymagania wstępne

Posiadanie wiedzy z zakresu studiowanej specjalności. Wiedza i umiejętności z zakresu metod i technik badań pedagogicznych. 

Zakres tematyczny

Ustalenie zakresu tematyki seminarium. Sprecyzowanie tematów prac dyplomowych,w zakresie studiowanej specjalności. Poszukiwanie i wstępna orientacja w literaturze przedmiotu, ocena jej przydatności i dokonywanie selekcji. Wstępne prezentacje wybranej  problematyki oraz dyskusje dotyczące konstruowania rozdziału teoretycznego pracy. Praktyczne i teoretyczne znaczenie podjętego tematu. Omawianie techniki pisania pracy dyplomowej (język, przypisy, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.). Etapy projektowania badań pedagogicznych.Redagowanie planu pracy dyplomowej.  

 

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, prezentacje studentów, praca z materiałem źródłowym, metoda projektu, elektroniczny kontakt, praca indywidualna ze studentem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Seminarium

Warunkiem zaliczenia seminarium w semestrze V jest stwierdzenie przez prowadzącego systematycznych postępów w realizacji kolejnych etapów projektu, przedłożenie kolejnych części pracy.

Ocena końcowa

Ocena końcowa – ocena z seminarium.

 

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
  2. Batorski D., Olcoń-Kubicka M., Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, „Studia Socjologiczne” 2006, nr 3.
  3. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
  4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
  5. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.
  6. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.

Literatura tematyczna – zgodnie z zainteresowaniami studentów.

Literatura uzupełniająca

Literatura związana z problematyką projektu badawczego i pracy dyplomowej.

Uwagi

Szczegółowy program seminarium, wykaz literatury, wymagania dotyczące pracy ustala i podaje do wiadomości studentów prowadzący seminarium.


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 20:42)