SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne teorie wychowania |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PEDP-WTW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Resocjalizacja |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie istoty zjawisk i procesów wychowawczych oraz ich złożoności; zdolność do refleksji pedagogicznej; łączenie myślenia teoretycznego z myśleniem praktycznym.
Wiedza z zakresu: historii i opieki wychowania , teoretycznych podstaw wychowania
Wykłady
Teoria wychowania – jej zadania i funkcje, związek teorii wychowania z praktyką, różnorodność modeli wychowania, teoria wychowania a inne dyscypliny pedagogiki. Podstawowe paradygmaty i ideologie współczesnego wychowania – alternatywność w myśleniu o wychowaniu. Istota i wieloznaczność współczesnego rozumienia wychowania – teoretyczne i koncepcyjne ujęcia wychowania, uniwersalizm w myśleniu o wychowaniu, kontrowersje w dyskusjach o wychowaniu.
Ćwiczenia
Podstawowe właściwości współczesnego wychowania. Wybrane koncepcje wychowania, np..Nowe Wychowanie (M. Montessori, R. Steiner, J. Korczak), teoria nauczania wychowującego H. Muszyńskiego, wychowanie do pokoju T. Adorno.
Wykłady – wykład problemowy uzupełniony prezentacją multimedialną
Ćwiczenia – praca z książką, problemowa dyskusja seminaryjna wokół zaproponowanych zagadnień, prezentacja multimedialna, pokaz.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2018 09:43)