SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy wychowania |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PEDP-TPW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki wychowawczej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji wychowawczych; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat teorii wychowania; zapoznanie z dylematami współczesnej teorii wychowania; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych; wprowadzenie w proces samowychowania.
Brak
Wykłady
Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna. Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej. Sposoby uprawiania teorii wychowania. Perspektywy teorii wychowania. Wartości źródłem wychowania.
Ćwiczenia
Pojęcie wychowania i jego cechy. Rola podstawowych środowisk wychowawczych w procesie wychowania. Charakterystyka procesu wychowawczego. Cele i metody wychowania. Operacjonalizacja celów wychowania. Dziedziny wychowania. Sytuacje wychowawcze. Zasady i formy wychowania. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: sprawdzian w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.
Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.
1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.
2. Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.
3. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
4. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
5. Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
6. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
7. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
2. Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
3. „Studia z Teorii Wychowania” 2010, 1.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2018 09:29)