SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy socjologii edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy socjologii edukacji
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDP-WPSE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Intencją prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat wybranych zagadnień związanych z edukacją w kontekście najnowszych teorii socjologicznych i badań empirycznych. Problematyka prezentowana na wykładach obejmuje następujące obszary zagadnień: edukację szkolną, rówieśniczą, medialną, międzypokoleniową, obywatelską, polityczną, patriotyczną, a także zdrowotną i seksualną. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami w szeroko rozumianej edukacji, wynikającymi ze związków edukacji z wiedzą oraz z innymi obszarami życia społecznego.

 

Wymagania wstępne

Wiedza z socjologii ogólnej, znajomość podstawowych pojęć socjologicznych

Zakres tematyczny

1.     Edukacja szkolna (selekcje szkolne, nierówności w edukacji, funkcjonowanie współczesnych systemów edukacyjnych, ukryte programy szkolne)

2.     Edukacja rówieśnicza i medialna (grupy rówieśnicze, komunikacja rówieśnicza, portale spolecznościowe)

3.     Edukacja międzypokoleniowa (przynależność pokoleniowa, tożsamość pokoleniowa, różnice pokoleniowe, transmisja międzypokoleniowa)

4.     Edukacja obywatelska, polityczna i patriotyczna

5.     Edukacja zdrowotna i seksualna

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, prezentacja w Power Point, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

pozytywna ocena z kolokwium

Literatura podstawowa

1.    Garewicz J. (1983), Pokolenie jako kategoria socjologiczna, w: Studia Socjologiczne nr.1

2.    Gołębiowski B. (1994), Polityka i pokolenia, Warszawa

3.    Griese H.M. (1996), Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków

4.    Kłoskowska A. (1987), Socjologia młodzieży: przegląd koncepcji, w: Kultura i Społeczeństwo, nr.2

5.    Koseła K. (1999), Młodzież, hasło w Encyklopedii Socjologii, t.2. 252-259

6.    Tillmann K.J. (1996), Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, PWN, Warszawa

7.    Szafraniec K. (2010), Młode pokolenie a nowy ustrój, IRWiR PAN, Warszawa

8.    Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011, wyd. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa

9.    Zielińska M. (2010), Przynależność pokoleniowa jako explanandum zmian mentalności społecznej w okresie przeobrażeń systemowych

                                                                                            

Literatura uzupełniająca

1.    Bűhler Charlotte (1999), Bieg życia ludzkiego, PWN,Warszawa

2.    Fatyga B. (1999), Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa

3.    Fatyga B. (2002), Polska młodzież w okresie przemian, [w:] Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, [red.] M. Marody, Warszawa

4.    Inglehart R. ( 2005), Pojawienie się wartości postmaterialistycznych, w: Socjologia. Lektury, [red.] P. Sztompka, M. Kucia, Wyd. Znak, Kraków,  s.334-348

5.    Mach B. (2003), Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z roku 1989, Warszawa, ISP PAN

6.    Melosik Z. (2000), Młode pokolenie a przemiany kultury współczesnej,[w:] Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, [red.] B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, Zielona Góra

7.    Równość życiowych szans. Komunikat z badań (1999), CBOS BS/48/99

8.    Świda – Ziemba H.  (2000), Młodzież końca tysiąclecia. Obraz świata i bycia w świecie, Warszawa

9.    Wrzesień W. (2003), Jednostka-rodzina-pokolenie. Studium relacji międzypokoleniowych w rodzinie

10.  Zielińska M. (2000), Młodzież poza kulturą dominującą, [w:] Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, [red.] B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, Zielona Góra

11.  Zielińska M. ( 2004), Postawy wobec „starego” i „nowego” porządku społecznego jako wyznacznik tożsamości pokoleniowej, [w:] Władza, naród, tożsamość, red. K. Gorlach, M. Niezgoda, Z. Seręga, Wyd. UJ, Kraków

12.  Zielińska M. (2006), Ariergarda realnego socjalizmu. Społeczne biografie pokolenia stanu wojennego. Wyd. UZ, Zielona Góra

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-05-2018 20:20)