SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka pedagogiczna (100 godz.) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka pedagogiczna (100 godz.)
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-PP2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Turska
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 100 6,67 100 6,67 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Praktyka pedagogiczna w placówkach oświatowych, socjoterapeutycznych oraz profilaktycznych. Celem praktyki jest zapoznanie ze specyfiką placówek i prowadzonych działań profilaktycznych, rozwijanie umiejętności samodzielnego prowadzenia zajęć, diagnozowania oraz planowania pracy w zakresie działań wychowawczych oraz profilaktycznych.

Wymagania wstępne

Wiedza z przedmiotów z zakresu – pedagogiki opiekuńczej, psychologii rozwojowej, diagnozy pedagogicznej, metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, niedostosowania społecznego, metodyki pracy z dzieckiem niedostosowanym społecznie, profilaktyki społecznej, konstruowania programów profilaktycznych.

Zakres tematyczny

Zapoznanie ze specyfiką placówki (z jej celami i zadaniami). Zapoznanie z dokumentacją niezbędną w pracy danej placówki. Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna praktyki. Zapoznanie z rozkładem dnia i czynnościami opiekuńczo-wychowawczymi lub profilaktycznymi realizowanymi w placówce. Wdrożenie w działania opiekuńczo-wychowawcze i profilaktyczne realizowane w placówce. Poznanie zasad planowania i organizacji czasu wolnego wychowanków; rozwoju zainteresowań. Samodzielne opracowanie i przeprowadzenie zajęć. Rozwijanie umiejętności diagnozowania problemów wychowawczych. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych. Rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy wychowawczej do potrzeb wychowanków. Wdrażanie we współpracę ze środowiskiem lokalnym. Rozwijanie umiejętności współpracy z kadrą placówki oraz rodzicami wychowanków. Doskonalenie umiejętności interpersonalnych oraz planowanie drogi własnego rozwoju.

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, metody problemowe, metoda projektu, gry dydaktyczne, praca w grupach, giełda pomysłów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena postawy studenta wobec realizacji zadań praktycznych; planowanie i prowadzenie zajęć wychowawczych w placówce; ocena konspektu oraz przeprowadzenia zajęć.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z praktyki.

Literatura podstawowa

Literatura z przedmiotów: „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej I” i „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej II”.

Literatura uzupełniająca

Literatura z przedmiotów: „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej I” i „metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej II”.

Uwagi

Lista organizatorów praktyk na specjalności, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej wydziału. Szczegółowe instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:48)