Pedagogika / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
1
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Konwersatorium
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Ukazanie specyficznych potrzeb edukacyjnych dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przedstawienie założeń oraz zasad organizacji edukacji dzieci niepełnosprawnych w systemie integracyjnym i inkluzyjnym. Omówienie sytuacji przedszkolnej i szkolnej dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ukazanie zasad wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci niepełnosprawnych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i lokalnym oraz konieczność pomocy w ich rozwiązywaniu we współpracy z innymi osobami (psycholog, logopeda, pracownik socjalny, rodzic).
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Wspólne i swoiste potrzeby oraz możliwości psychofizyczne dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych jako podstawa planowania działań edukacyjnych: koncepcja wspólnych i swoistych cech. Charakterystyka trudności rozwojowych dzieci niepełnosprawnych: ruchowo, upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, przewlekle chorych, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących, ze spektrum autyzmu. Organizacja edukacji dzieci niepełnosprawnych w systemie kształcenia integracyjnego oraz inkluzyjnego. Metody badań społecznej integracji w grupach przedszkolnych i klasach szkolnych: socjometria, obserwacja, analiza rysunków. Przegląd badań na temat społecznej integracji. Uczenie się we współpracy jako metoda edukacji i społecznej integracji.
Metody kształcenia
Prelekcja, dyskusja, pokaz, praca w grupach, metoda projektu, metoda ćwiczeń.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia
(1) praca pisemna na temat wybrany przez studentów.
Ocena końcowa: średnia ocen z pracy pismenej i kolokwium.
Literatura podstawowa
Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
Brzezińska A.I., Ohme M., Resler-Maj A. Kaczan R., Wiliński M., Droga do samodzielności: jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.
Fairbairn G., Fairbairn S., red., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2000.
Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności, Kraków 2000.
Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni szkole powszechnej, Warszawa 1992.
Maciarz A., red., Z teorii i badań społecznej integracji, Kraków 1999.
Nowak A., Wybrane edukacyjne i prawne aspekty niepełnosprawności, Kraków 1999.
Nowicka A., Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.
Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa 2006.
Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym z stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.
Literatura uzupełniająca
Bąbka J., Interwencja edukacyjna wspomagająca rodziców dzieci niepełnosprawnych w praktyce szkolnej, „Rocznik Lubuski” 2003, nr 29.
Flis R., Praca w klasie integracyjnej: materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej, Karków 2005.
Frańczyk A., Krajeńska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju, Kraków 2003.
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005.
Kowalik S., red., Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
Lis-Kujawski A., Moje „ja” i integracyjna szkoła: zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych, Kraków 2010.
Soroka-Fedorczuk A., Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci, Kraków 2007.
Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego, Kraków 2008.
Woynarowska B., red., Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Warszawa 2010
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2018 15:20)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.