SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dykcja i recytacja |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-JiMEP-DRC-Ć-S14_pNadGenK36OI |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Uzyskanie prawidłowej techniki i wyrazistości mowy zgodnie z normami polskiej wymowy; poszerzenie umiejętności posługiwania się głosem o mechanizmy ruchowe ciała, wpływające na jakość głosu; poszerzenie wyobraźni językowej poprzez zastosowanie różnych środków ekspresji; kształtowanie umiejętności publicznego, artystycznego wygłaszania tekstów, poprawa wizerunku osoby poprzez głos.
Sprawny aparat artykulacyjny.
- Opanowanie ciała jako instrumentu przekazu werbalnego, w tym koordynacja nowych wzorców ruchowych ciała z rytmem oddechu i procesami wydobycia głosu.
- Ćwiczenia usprawniające dynamikę oddechu.
- Ćwiczenia artykulacyjne nad poprawą wyrazistości mowy: praca nad ruchliwością warg, szczęki, języka oraz prawidłową wymową głosek.
- Posługiwanie się akcentem, frazą, pauzą, tempem, natężeniem, intonacją i barwą głosu.
- Uczenie udzielania świadomych odpowiedzi na pytania: Co mówię? Jak mówię? Do kogo mówię ? Po co mówię ?
- Samodzielne poszukiwanie interpretacji przygotowywanych tekstów.
Pokaz z instruktażem, ćwiczenia przedmiotowe, działania praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności na zajęciach, przygotowanych zadań (ćwiczeń artykulacyjnych i tekstów literackich)
1. J. Sipowicz: Ja i mój głos, Wrocław 2009
2. D. Michałowska: Mówić wierszem, PWST, Kraków 1999
3. B. Toczyska: Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1994
4. M. Walczak-Deleżyńska: Aby język giętki (wybór ćwiczeń artykulacyjnych), PWST, Wrocław 2001
5. J. D. Bednarek: Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005
6. B. Wieczorkiewicz: Sztuka mówienia, Kraków 1998
1. A. Markowski (red.): Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 1999.
2. D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz: Kultura języka polskiego, 1971
3. W. Doroszewski, B. Wieczorkiewicz: Zasady poprawnej wymowy polskiej, 1947
4. L. Dutkiewicz, J. Sawicka: Fonetyka i fonologia, 1995
5. K. Gawęda: Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995
6. D. Michałowska: Podstawy polskiej wymowy scenicznej, PWST, Kraków 1994.
7. B. Toczyska: Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 1998
8. B. Toczyska: Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997
9. M. Walczak-Deleżyńska, J. Deleżyński: Czy dykcja to fikcja (praca nad wyrazistością słowa), Łódź 2004.
10. B.Tracy: Mów i zwyciężaj, Warszawa 2010
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 19:36)