SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z dzieckiem niepełnosprawnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z dzieckiem niepełnosprawnym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PZDN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie swoistych cech dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Omówienie sytuacji szkolnej dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Przedstawienie założeń wybranych metod pod kątem pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Ukazanie możliwości wykorzystania metod w praktyce. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w środowisku szkolnym i lokalnym oraz konieczność pomocy w ich rozwiązywaniu. 

Wymagania wstępne

Znajomość problematyki celów, zasad, metod z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, dydaktyki ogólnej oraz terapii pedagogicznej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Wybrane aspekty edukacji i społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych (system kształcenia dzieci niepełnosprawnych w Polsce, formy społecznej integracji, przejawy integracji dziecka z rówieśnikami, bariery społecznej integracji). Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci z wybranymi rodzajami niepełnosprawności w roli ucznia i kolegi (pojęcie i klasyfikacja dzieci niepełnosprawnych, charakterystyka specyficznych właściwości dzieci niepełnosprawnych). Zasady pracy z dziećmi z niepełnosprawnością. Wspomaganie rodziców dzieci niepełnosprawnych: sytuacja rodziców wychowujących niepełnosprawne dzieci, formy wspomagania rodzin.

Ćwiczenia 

Charakterystyka trudności rozwojowych dzieci z niepełnosprawnością ruchową, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, przewlekle chorych, niedowidzących i niedosłyszących, ze spektum autyzmu. Metdy pracy z dziećmi z niepełnosprawnością: metoda ruchu rozwijającego W. Sherborn; metody relaksacyjne: technika relaksacji według Jacobsona, według Winterberga, według Polender; metoda ośrodków pracy oraz metoda stacyjna; metoda P. Denisona; metoda dobrego startu; uczenie się we współpracy; metoda żywiołów, pedagogika zabawy.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Laboratoria – metoda projektu, praca w grupach, metoda ćwiczeń. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie (zal.). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% punktów przewidzianych testem. Studenci mogą na zaliczenie wykładu przygotować krótką prezentację lub film edukacyjny na wybrany temat. 

Laboratoria

Zaliczenie laboratorium: (1) realizacja projektu zaliczeniowego, tj. zreferowanie założeń wybranej metody, przygotowanie odpowiednich środków dydaktycznych oraz przeprowadzenie zajęć praktycznych (praca w grupie). Kryteria oceny (2-5): a) rzetelność analizy problematyki, b) komunikatywność przekazu, c) środki dydaktyczne, c) atrakcyjność zajęć praktycznych d) poprawność metodyczna. Ocena za projekt stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, (2)  Kolokwium z wiedzy dotyczącej znajomości swoistych cech dzieci niepełnosprawnych oraz omówionych na zajęciach metod. Kryteria oceny: ocena niedostateczna 0-59% odpowiedzi, dostateczna 60-79%, dobra 80-89%, bardzo dobra 90-100% odpowiedzi.

Ocena końcowa

Ocena końcowa: uzyskanie zaliczenia z wykładu oraz średnia arytmetyczna ocen uzyskanych na laboratoriach.

Literatura podstawowa

  1. Dykcik W., Szychowiak B., red., Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej: przewodnik metodyczny, Poznań 2001

  2. Kowalik S., red., Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki, Warszawa 2011.

  3. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010

  4. Maciarz A., red., Z teorii i badań społecznej integracji, Kraków 1999.

  5. Obuchowska I., red., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1995.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozowju dziecka, Warszawa 1992. 

  2. Doroszewska J. Pedagogika specjalna, Wrocław-Warszawa 1989.

  3. Dzionek E, Gmosińska M., Kościelniak A., Szwajkajzer M., Kinezjologia edukacyjna, Kraków 2010. 

  4. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.

  5. Lovaas O.I., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.

  6. Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego, Kraków 2008.

   

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 18:36)