SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praca z dzieckiem niepełnosprawnym |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-PZDN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Ukazanie swoistych cech dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Omówienie sytuacji szkolnej dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Przedstawienie założeń wybranych metod pod kątem pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Ukazanie możliwości wykorzystania metod w praktyce. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w środowisku szkolnym i lokalnym oraz konieczność pomocy w ich rozwiązywaniu.
Znajomość problematyki celów, zasad, metod z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, dydaktyki ogólnej oraz terapii pedagogicznej.
Wykłady
Wybrane aspekty edukacji i społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych (system kształcenia dzieci niepełnosprawnych w Polsce, formy społecznej integracji, przejawy integracji dziecka z rówieśnikami, bariery społecznej integracji). Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci z wybranymi rodzajami niepełnosprawności w roli ucznia i kolegi (pojęcie i klasyfikacja dzieci niepełnosprawnych, charakterystyka specyficznych właściwości dzieci niepełnosprawnych). Zasady pracy z dziećmi z niepełnosprawnością. Wspomaganie rodziców dzieci niepełnosprawnych: sytuacja rodziców wychowujących niepełnosprawne dzieci, formy wspomagania rodzin.
Ćwiczenia
Charakterystyka trudności rozwojowych dzieci z niepełnosprawnością ruchową, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, przewlekle chorych, niedowidzących i niedosłyszących, ze spektum autyzmu. Metdy pracy z dziećmi z niepełnosprawnością: metoda ruchu rozwijającego W. Sherborn; metody relaksacyjne: technika relaksacji według Jacobsona, według Winterberga, według Polender; metoda ośrodków pracy oraz metoda stacyjna; metoda P. Denisona; metoda dobrego startu; uczenie się we współpracy; metoda żywiołów, pedagogika zabawy.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Laboratoria – metoda projektu, praca w grupach, metoda ćwiczeń.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie (zal.). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% punktów przewidzianych testem. Studenci mogą na zaliczenie wykładu przygotować krótką prezentację lub film edukacyjny na wybrany temat.
Laboratoria
Zaliczenie laboratorium: (1) realizacja projektu zaliczeniowego, tj. zreferowanie założeń wybranej metody, przygotowanie odpowiednich środków dydaktycznych oraz przeprowadzenie zajęć praktycznych (praca w grupie). Kryteria oceny (2-5): a) rzetelność analizy problematyki, b) komunikatywność przekazu, c) środki dydaktyczne, c) atrakcyjność zajęć praktycznych d) poprawność metodyczna. Ocena za projekt stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, (2) Kolokwium z wiedzy dotyczącej znajomości swoistych cech dzieci niepełnosprawnych oraz omówionych na zajęciach metod. Kryteria oceny: ocena niedostateczna 0-59% odpowiedzi, dostateczna 60-79%, dobra 80-89%, bardzo dobra 90-100% odpowiedzi.
Ocena końcowa
Ocena końcowa: uzyskanie zaliczenia z wykładu oraz średnia arytmetyczna ocen uzyskanych na laboratoriach.
Dykcik W., Szychowiak B., red., Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej: przewodnik metodyczny, Poznań 2001
Kowalik S., red., Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010
Maciarz A., red., Z teorii i badań społecznej integracji, Kraków 1999.
Obuchowska I., red., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1995.
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozowju dziecka, Warszawa 1992.
Doroszewska J. Pedagogika specjalna, Wrocław-Warszawa 1989.
Dzionek E, Gmosińska M., Kościelniak A., Szwajkajzer M., Kinezjologia edukacyjna, Kraków 2010.
Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.
Lovaas O.I., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego, Kraków 2008.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 18:36)