SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Liternictwo |
Kod przedmiotu | 03.0-WA-GrafP-LITE-Ć-S14_pNadGenSYTSR |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Podstawowy cel przedmiotu to uwrażliwienie na szeroko pojęte zagadnienie liternictwa - od kaligrafii do typografii, dążenie do biegłości techniczno - manualnej w posługiwaniu się narzędziami do kreowania dzieł typograficznych, a także zdolności abstrahowania i konkretyzowania graficznego.
Brak wymagań.
Przedmiot obejmuje naukę ogólnej historii pism alfabetycznych, konstrukcji liter łacińskich, naukę pism narzędziowych, kroje pism, podstawowe zagadnienia światła literniczego i zasady kompozycji typograficznej.
Przykładowe tematy zadań semestralnych:
1. Plansza liternicza: realizacja pracy gdzie podstawowym budulcem plastycznym jest litera i tekst, temat i treść: dowolna, z zachowaniem zasad kompozycji typograficznej, użycie kroju pisma: antykwa humanistyczna - majuskuła, format: 50 x 70 cm
2. Plansza liternicza: realizacja pracy gdzie podstawowym budulcem plastycznym jest litera i tekst, temat i treść: dowolna, z zachowaniem zasad kompozycji typograficznej, użycie kroju pisma: antykwa humanistyczna - minuskuła, format: 50 x 70 cm
3. Plansza liternicza: realizacja pracy gdzie podstawowym budulcem plastycznym jest litera i tekst, temat i treść: dowolna, z zachowaniem zasad kompozycji typograficznej, użycie kroju pisma: kursywa humanistyczna - majuskuła i minuskuła, format: 50 x 70 cm
1. Wykłady i dyskusje tematyczne.
2. Prezentacje.
3. Ćwiczenia i realizacja prac literniczych.
4. Korekty i konsultacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i wykonanie wszystkich zadań przewidzianych w programie zajęć.
1. Stefan Bernaciński, Liternictwo, WSiP, Warszawa, 1990
2. Jost Hochuli, Detal w typografii, D2D.PL, Kraków, 2009
3. Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, D2D.PL, Kraków, 2008
4. Ewa Landowska, Barbara Bodziony, Piękna Litera, Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków, 2017
5. Tibor Szánto, Pismo i styl, Ossolineum, Wrocław, 1986
1. Gerrit Noordzij, Kreska. Teoria pisma, d2d.pl, Kraków, 2014
2. Michael Mitchell, Susan Wightman, Typografia książki. Podręcznik projektanta, d2d.pl, Kraków, 2012
3. Jose Scaglione, Laura Meseguer, Cristobal Henestrosa, Jak projektować kroje pisma. Od szkicu do ekranu. d2d.pl, Kraków, 2013
3. 2+3D, magazyn kwartalny, 2+3D sp. z o. o. Kraków
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 29-05-2018 16:09)