SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fotografia |
Kod przedmiotu | 03.4-WA-AWP-FOTO-Ć-S14_genCZO60 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami fotografii dokumentalnej oraz z podstawowymi założeniami fotografii reportażowej. Komunikowanie jasnego, obiektywnego i czytelnego przekazu przy użyciu fotografii. Umiejętne przedstawianie zarówno przedmiotów, przestrzeni jak i zdarzeń. Nadawanie indywidualnego tonu i charakteru przedstawieniom dokumentalnym w artystycznych aspektach realizowanych zadań.
Techniczne opanowanie narzędzi niezbędnych do realizacji zadań ujętych w obszarze fotografii dokumentalnej i kreacyjnej. Opanowanie języka fotografii do czystego i obiektywnego opisu przestrzeni, zdarzenia jak i obiektów. Umiejętność kreowania i kontroli warunków niezbędnych do prawidłowej realizacji postawionych zadań. Umiejętne manipulowanie obrazem cyfrowym poprzez zastosowanie aktualnego oprogramowania do obróbki zdjęć. Umiejętne rozpoznanie problemów technicznych zawartych w obrazie. Optymalny dobór narzędzi do realizacji zadań fotograficznych.
Praca w warunkach studyjnych. Fotografia techniczna np. reprodukcje obiektów płaskich jak i przestrzennych. Realizacja dokumentalnych cykli fotograficznych. Umiejętność wykonania obiektywnego reportażu fotograficznego. Tworzenie archiwum fotograficznego. Realizacja zadań zleconych z ściśle określonymi parametrami obrazu. Praca z oświetleniem zastanym, wykonanie fotografii w warunkach studyjnych przy użycia światła ciągłego i błyskowego.
Realizacja cwiczeń w warunkach studyjnych, praca w plenarze, korekta indywidualna, dyskusje w grupie. Systematyczne przeglądy prac.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Systematyczny i aktywny udział w zajęciach.
Prezentacja postępów pracy w trakcie konsultacji – wydruki, skany, odbitki fotograficzne, prezentacje multimedialne.
Realizacja trzech tematów, do wyboru analogowo lub cyfrowo.
Wykonanie prac w postaci wydruków, odbitek fotograficznych lub innych, przygotowanie do wystawy końcoworocznej.
Allan Sekula „Społeczne użycia fotografii”
Zbigniew Tomaszczuk „Świadomość kadru”
Marianna Michałowska „Obraz utajony”
Adam Mazur „Historie fotografii w Polsce 1839-2009”
Brauchitsch Boris "Mała historia fotografii"
Roland Barthes „Światło obrazu”
John Berger „O patrzeniu”
Susan Sontag „O fotografii”
Steve Edwards „Fotografia”
Aktualne wydawnictwa
magazynszum.pl
aperture.org
fototapeta.art.pl
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 18-06-2018 00:15)