SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy socjologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy socjologii
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDD-WPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lech Szczegóła, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z charakterem i problematyką zmian w organizacji i funkcjonowaniu współczesnych społeczeństw, zachodzących w nich procesach i skutkach dla życia codziennego.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Geneza, natura i skutki globalizacji. Społeczny i kulturowy wymiar globalizacji. Procesy imigracji na świecie i w Polsce. Zmiany w tożsamości kulturowej i narodowej. Nowe formy komunikacji, integracji i aktywności społecznej. Subkultury, nowe ruchy społeczne a przemiany systemu wartości. Polska i Polacy w perspektywie integracji europejskiej i procesów globalnych.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny z elementami prezentacji

Ćwiczenia – analiza problemu z dyskusją, opracowywanie raportów na temat wybranego problemu społecznego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Praca pisemna – zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu; poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. Zakres materiału dotyczący zaliczenia wykładu – zgodnie z przedstawionymi na pierwszych zajęciach sylabusami (wykład + ćwiczenia). Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładów – ocena z wykładów stanowić będzie ocenę z egzaminu pisemnego.

Ćwiczenia

Kolokwium pisemne – w formie pytań otwartych, minimalny próg wymagań udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań. Zakres materiału obejmującego kolokwium – zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem. Aktywność podczas zajęć – merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń – ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (80%) i aktywności na zajęciach (20%).

Ocena końcowa

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny – warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). Zasady uzyskania oceny końcowej – ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006.
  2. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004.
  3. Kaźmierczak-Kałużna I., Ubóstwo jako problem społeczny. Kwestie terminologiczne i ustalenia empiryczne, "Kultura i społeczeństwo", nr 1. 
  4. Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych, Warszawa 2004.
  5. Sztompka P., Socjologia, Kraków 2002.
  6. Wasilewski J. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 25-04-2018 10:50)