SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika mediów z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika mediów z metodyką
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-PMZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie roli, znaczenia, istoty, głównych założeń pedagogiki medialnej oraz edukacji medialnej. Poznanie treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej i klas IV-VIII w zakresie edukacji medialnej. Przygotowanie studenta do projektowania prostych ćwiczeń wprowadzających do kodowania i programowania. Poznanie środowiska programistycznego na podstawie aplikacji Kodable i języka Scratch.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach.

 

Zakres tematyczny

Pedagogika medialna a edukacja medialna. Rozwój pedagogiki medialnej. Funkcje pedagogiki medialnej. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Edukacja medialna – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Przegląd treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej i klas IV-VIII w zakresie edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Kodowanie – organizacja przestrzeni oraz pomocy dydaktycznych ułatwiających naukę kodowania. Ćwiczenia i zabawy wprowadzające podstawowe pojęcia programistyczne (orientacja przestrzenna, układ współrzędnych). Aplikacja Kodable – ćwiczenia, zabawy multimedialne i tradycyjne. Projektowanie, przygotowanie i prezentacja własnych koncepcji w zakresie kodowania i programowania Język Scratch – podstawy tworzenia środowiska programistycznego do projektowania, tworzenia i uruchamiania prostych interaktywnych gier, animacji, muzyki.

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z konwersatoriów.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

Borkowski P., Borkowska A., Młody mistrz programowania. Języki Baltie i Scratch dla dzieci, Warszawa, 2018

Resnick M., Umaschi-Bers M., Oficjalny podręcznik Scratchjr, Warszawa, 2016

Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa, 2007.

Sweigart A., Bawimy się, programując w Scratchu, Warszawa, 2017

Śliwerski B., red., Pedagogika subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, T. III, Gdańsk, 2006.

Świć A., Kodowanie na dywanie, w przedszkolu, w szkole i w domu, Opole, 2017

Literatura uzupełniająca

Aftab P., Internet a dzieci, uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa, 2003.

Perry G., Miller D., Programowanie dla początkujących w 24 godziny, Warszawa, 2016

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 04-05-2018 12:42)