SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika szkolna na III i IV poziomie kształcenia |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDD-PS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja medialna i informatyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą pracy szkoły i nauczyciela na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym (zgodnie z projektem nowego rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dn. 8 lutego 2017), tj. szkoły ponadpodstawowe: 4-letnie liceum ogólnokształcące, 5-letnie technikum, 3-letnią branżową szkołę I stopnia, 3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, 2-letnią branżową szkołę II stopnia, szkołę policealną). Doskonalenie umiejętności analizy podstawowych środowisk wychowawczych oraz projektowanie sytuacji wychowawczych z uwzględnieniem roli nauczyciela. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi. Uświadamianie potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego.
Zaliczenie przedmiotu Pedagogika szkolna na drugim etapie edukacyjnym.
Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej. Koleżeństwo, przyjaźń, związek partnerski, miłość. Progi edukacyjne. Zmiana szkoły, adaptacja w nowej rzeczywistości szkolnej. Praca dydaktyczna nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym. Lekcja, jej struktura, typy i modele, planowanie, formułowanie celów i dobór treści nauczania. Metody, zasady i formy nauczania. Projektowanie środowiska materialnego procesu kształcenia. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Efektywność nauczania. Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. Animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje. Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem. Ochrona zdrowia ucznia. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem, wyborów edukacyjnych i zawodowych oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy. Rynek edukacyjny i rynek pracy. Droga rozwoju zawodowego. Uczenie się przez całe życie. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Laboratoria – pogadanka, dyskusja, metoda problemowa, metody waloryzacyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest pisemne sprawdzenie wiadomości (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów), aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach, prezentacja wybranego zagadnienia pedagogicznego uwzględniającego związek teorii z praktyką edukacyjną – indywidualnie lub w grupie (prezentacja PowerPoint/poster/plakat).
Wykłady
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z pisemnego kolokwium (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów).
Laboratoria
Podstawą zaliczenia laboratoriów jest pozytywne zaliczenie ustnego kolokwium (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów), przedstawienie prezentacji z wybranego zagadnienia pedagogicznego oraz aktywny udział w laboratoriach. Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z wykładów i laboratoriów.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:14)