SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka nauczania języków programowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka nauczania języków programowania
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDD-MNJP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja medialna i informatyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Michał Grobelny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z językiem programowania Pascal oraz metodyką jego nauczania. Nabycie przez studentów umiejętności programowania w języku Pascal.

Wymagania wstępne

Sprawność w korzystaniu ze standardowego oprogramowania środowiska Windows i zasobów komputera. Podstawy algorytmiki.

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie do języków programowania oraz metodyki ich nauczania). Pojęcia związane z programowaniem (kod źródłowy, parser, kompilator, kod wykonywalny, program, procedura, funkcja itp.). Niezbędne oprogramowanie do tworzenia programów w języku Pascal.
  2. Podstawowe typy zmiennych. Struktura programu. Składnia języka Pascal. Zasady tworzenia programów w języku Pascal. Graficzne uporządkowanie programu. Wcięcia. Sposób deklaracji stałych, zmiennych, załączanie bibliotek. Pierwszy program typu „Witaj świecie!”.
  3. Przypisywanie wartości. Szczegółowe omówienie najważniejszych procedur i sposobu ich wykorzystywania. Procedury do wyświetlania (Write, WriteLn) i wczytywania komunikatów (Read, ReanLn).
  4. Instrukcje warunkowe If..Then…Else, instrukcja wyboru Case. Wykorzystanie instrukcji warunkowych w przykładowych programach.
  5. Pętle, sposób ich konstruowania i wykorzystania. Programy wykorzystujące pętle for…to…do, repeat…until, while…do.
  6. Pojęcie tablicy w języku Pascal, sposób deklaracji i wykorzystania tablic. Programy z wykorzystaniem tablic. Złożone typy danych.
  7. Procedur i ich wykorzystanie w programach. Deklaracja procedur. Procedury z parametrami. Zasady tworzenia programów z użyciem procedur.
  8. Funkcje i ich wykorzystanie w programach. Różnice pomiędzy funkcjami a procedurami. Składnia funkcji. Tworzenie własnych funkcji i wykorzystanie ich w programach.
  9. Rekurencja. Cel i zasady wykorzystania. Budowa programu z wykorzystaniem właściwości rekurencji.
  10. Biblioteki i ich możliwości. Wykorzystanie bibliotek. Tworzenie własnych bibliotek.
  11. Pełna obsługa klawiatury i myszy w programach.
  12. Komunikacja z systemem operacyjnym. Zapisywanie i odczytywanie plików. Operacje na plikach i katalogach. Funkcje systemowe.
  13. Zaawansowane wykorzystanie języka Pascal. Wskaźniki. Dynamiczne struktury danych. Możliwość współpracy programów.
  14. Zasady tworzenia interfejsu użytkownika. Tworzenie podstawowych tekstowych interfejsów użytkownika.
  15. Sposób wykorzystania grafiki w języku Pascal. Tworzenie prostych programów z efektami graficznymi. Grafika 2D i 3D. Graficzny interfejs użytkownika. Zasady tworzenia graficznych interfejsów w języku Pascal. Tworzenie gier 2D i 3D.

Metody kształcenia

Wykład, ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Efekty kształcenia będą weryfikowane poprzez kolokwium zaliczeniowe (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów), systematyczną kontrolę wykonania zadań przewidzianych programem, okresowe sprawdziany (wejściówki - progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów) oraz wykonanie projektu (zgodność z przyjętymi założeniami).

Zaliczenie laboratoriów: zaliczenie wszystkich sprawdzianów oraz kolokwium (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów) oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa z laboratoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa jest oceną z laboratoriów (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).

Literatura podstawowa

  1. Mirosław J. Kubiak, Turbo Pascal. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011
  2. Andrzej Zahorski, Turbo Pascal. Leksykon kieszonkowy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005
  3. Kierzkowski Andrzej, Sadowski Tomasz, Turbo Pascal. Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2004
  4. Tomasz M. Sadowski, Praktyczny kurs Turbo Pascala. Wydanie IV, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2003
  5. Piotr Besta, Tworzenie gier 2D i 3D w języku Turbo Pascal, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002

Literatura uzupełniająca

  1. S. Papert, Burze mózgów. Dzieci i komputery, PWN, 1996
  2. Elementy informatyki. Podręcznik, pod red. M. M. Sysły, PWN, 1997

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 01-05-2018 22:57)