Zapoznanie studentów z językiem programowania Pascal oraz metodyką jego nauczania. Nabycie przez studentów umiejętności programowania w języku Pascal.
Wymagania wstępne
Sprawność w korzystaniu ze standardowego oprogramowania środowiska Windows i zasobów komputera. Podstawy algorytmiki.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do języków programowania oraz metodyki ich nauczania). Pojęcia związane z programowaniem (kod źródłowy, parser, kompilator, kod wykonywalny, program, procedura, funkcja itp.). Niezbędne oprogramowanie do tworzenia programów w języku Pascal.
Podstawowe typy zmiennych. Struktura programu. Składnia języka Pascal. Zasady tworzenia programów w języku Pascal. Graficzne uporządkowanie programu. Wcięcia. Sposób deklaracji stałych, zmiennych, załączanie bibliotek. Pierwszy program typu „Witaj świecie!”.
Przypisywanie wartości. Szczegółowe omówienie najważniejszych procedur i sposobu ich wykorzystywania. Procedury do wyświetlania (Write, WriteLn) i wczytywania komunikatów (Read, ReanLn).
Instrukcje warunkowe If..Then…Else, instrukcja wyboru Case. Wykorzystanie instrukcji warunkowych w przykładowych programach.
Pętle, sposób ich konstruowania i wykorzystania. Programy wykorzystujące pętle for…to…do, repeat…until, while…do.
Pojęcie tablicy w języku Pascal, sposób deklaracji i wykorzystania tablic. Programy z wykorzystaniem tablic. Złożone typy danych.
Procedur i ich wykorzystanie w programach. Deklaracja procedur. Procedury z parametrami. Zasady tworzenia programów z użyciem procedur.
Funkcje i ich wykorzystanie w programach. Różnice pomiędzy funkcjami a procedurami. Składnia funkcji. Tworzenie własnych funkcji i wykorzystanie ich w programach.
Rekurencja. Cel i zasady wykorzystania. Budowa programu z wykorzystaniem właściwości rekurencji.
Biblioteki i ich możliwości. Wykorzystanie bibliotek. Tworzenie własnych bibliotek.
Pełna obsługa klawiatury i myszy w programach.
Komunikacja z systemem operacyjnym. Zapisywanie i odczytywanie plików. Operacje na plikach i katalogach. Funkcje systemowe.
Zaawansowane wykorzystanie języka Pascal. Wskaźniki. Dynamiczne struktury danych. Możliwość współpracy programów.
Zasady tworzenia interfejsu użytkownika. Tworzenie podstawowych tekstowych interfejsów użytkownika.
Sposób wykorzystania grafiki w języku Pascal. Tworzenie prostych programów z efektami graficznymi. Grafika 2D i 3D. Graficzny interfejs użytkownika. Zasady tworzenia graficznych interfejsów w języku Pascal. Tworzenie gier 2D i 3D.
Metody kształcenia
Wykład, ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej, metoda projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Efekty kształcenia będą weryfikowane poprzez kolokwium zaliczeniowe (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów), systematyczną kontrolę wykonania zadań przewidzianych programem, okresowe sprawdziany (wejściówki - progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów) oraz wykonanie projektu (zgodność z przyjętymi założeniami).
Zaliczenie laboratoriów: zaliczenie wszystkich sprawdzianów oraz kolokwium (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów) oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa z laboratoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa jest oceną z laboratoriów (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).
Literatura podstawowa
Mirosław J. Kubiak, Turbo Pascal. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011
Andrzej Zahorski, Turbo Pascal. Leksykon kieszonkowy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005
Kierzkowski Andrzej, Sadowski Tomasz, Turbo Pascal. Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2004
Tomasz M. Sadowski, Praktyczny kurs Turbo Pascala. Wydanie IV, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2003
Piotr Besta, Tworzenie gier 2D i 3D w języku Turbo Pascal, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002
Literatura uzupełniająca
S. Papert, Burze mózgów. Dzieci i komputery, PWN, 1996
Elementy informatyki. Podręcznik, pod red. M. M. Sysły, PWN, 1997
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 01-05-2018 22:57)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.