SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wspomaganie rozwoju dziecka |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-WRDz |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów wybranych koncepcji wyjaśniających istotę wspomagania rozwoju dziecka oraz wyznaczników pedagogicznego działania o charakterze wspomagania rozwoju. Opanowanie przez studentów umiejętności określania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz projektowania sytuacji wychowawczych z wykorzystaniem wiedzy na temat wspomagania rozwoju oraz odpowiednich zabaw i zadań. Uwrażliwienie studentów na konieczność współpracy z rodzicami dziecka, a także indywidualizacji oddziaływań.
Znajomość psychologii rozwoju dziecka, a także zasad funkcjonowania instytucji opiekuńczych oraz edukacyjnych.
Wykłady
Egalitarny charakter wspomagania rozwoju dziecka. Wybrane koncepcje wspomagania rozwoju. Wyznaczniki działania o charakterze wspomagania rozwoju dziecka. Wspieranie dziecka w procesie opanowania podstawowych kompetencji (zadań rozwojowych przypadających na okres dzieciństwa). Układ czynników „ryzyka rozwoju” - możliwości przeciwdziałania nieprawidłowościom. Wspieranie dziecka i jego rodziny w procesie opieki i edukacji.
Ćwiczenia
Wychowanie rozwijające zorientowane na strefę najbliższego rozwoju dziecka. Znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka. Zadania jako środek diagnozowania oraz wspomagania rozwoju dziecka w sferze motorycznej, umysłowej i emocjonalno-społecznej. Określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju u dzieci. Projektowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu rozwoju dzieci w różnych instytucjach np. żłobek, świetlica szkolna, świetlica socjoterapeutyczna itp.
Wykłady - Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.
Ćwiczenia - Dyskusja, uczenie się we współpracy, pokaz, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Kolokwium: Test z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (0-60%); dostateczna (61-70%), dobra (71-80%); bardzo dobra (81-100%).
Ćwiczenia
(1) projekt zajęć wspomagających rozwój dziecka. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) dostosowanie zajęć do możliwości dziecka, b) odpowiednie wykorzystanie wybranej koncepcji wspomagania rozwoju, c) atrakcyjność zajęć (2) kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna (0-60%); dostateczna (61-70%); dobra (71-80%); bardzo dobra (81-100%).
Ocena z przedmiotu
Średnia arytmetyczna ocen z wykładu i z ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:18)