SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Prawne podstawy opieki |
Kod przedmiotu | 14.5-WP-PEDD-PPO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi przepisami prawa dotyczącego opieki, uzmysłowienie bliskości prawa z procesem dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczym, kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa, zapoznanie z procedurami postępowania związanymi z opieką i wychowaniem zgodnymi z obowiązującymi normami prawnymi.
Ogólna znajomość Konstytucji RP
1) Wstępne wiadomości o prawie (pojęcie prawa, norma prawna i jej budowa, przepis prawny, źródła prawa i ich rodzaje, przestrzeganie i stosowanie prawa, fakty prawne, podmioty, przedmiot i treść stosunku prawnego). 2) Formy opieki prawnej i ich zróżnicowanie (pojęcie i ogólna charakterystyka). 3) Podmiotowość prawna osoby fizycznej/prawnej w prawie cywilnym i administracyjnym a problem opieki (zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych podmiotów prawa cywilnego i administracyjnego, dziecko i osoba dorosła jako podmiot prawa). 4) Cywilno-prawne formy opieki kwalifikowanej (opieka wychowawcza rodziców naturalnych, opieka wychowawcza rodziców przysposabiających, opieka wychowawcza sprawowana przez opiekuna, kuratela). 5) Administracyjno-prawne formy opieki kwalifikowanej (opieka sprawowana przez nauczycieli/wychowawców, opieka sprawowana przez zakłady i placówki opiekuńczo-wychowawcze). 6) Prawne podstawy opieki w szkole i placówce.Obowiązki prawne nauczycieli/wychowawców; uczniów/wychowanków w zakresie bezpieczeństwa (opieka nad uczniami w czasie zajęć i dyżurów, wypadki w szkole, procedury postępowania w ww. zakresach). 7) Odpowiedzialność prawna wychowawców i nauczycieli (rodzaje i zasady generalne). 8) Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją (działania interwencyjne, metody współpracy szkoły/nauczyciela z policją, zatrzymanie lub przesłuchanie nieletniego w szkole, procedury postępowania). 9) Opieka nad dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (z niepełnosprawności, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – procedury prawne). 10) Opieka nad uczniami pozostającymi w trudnej sytuacji materialnej i życiowej. (możliwości prawne wspomagania rodziny i szkoły w tym zakresie). 11) Prawne podstawy opieki zastępczej (rodziny zastępcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze. 12) Zasiłki i ich funkcja (rodzinny, wychowawczy, opiekuńczy, pogrzebowy, macierzyński – praca własna studenta).
Praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa (rozwiązywanie kazusów), dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Poprawne rozwiązanie kazusów i zinterpretowanie określonych przypadków w oparciu o zdobytą wiedzę z powołaniem się na konkretne normy prawne (praca z dokumentem prawnym). Kolokwium pisemne (lub ustne) – test z progami punktowymi – 60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 95% - 100% bdb. Ocena wystawiona na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.
1. Andrzejewski M., Prawna ochrona rodziny, Warszawa 1999,
2. Borowski R, Wysocki D, Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Płock 2001.
3. Głowacka B., Pilch T., red., Dzieci gorszych szans, Warszawa 2001.
4. Homplewicz J., Zagadnienia prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej, Rzeszów 1992.
5. Zieliński A., Prawo rodzinne i opiekuńcze w zarysie, Warszawa 2000.
6. Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa: poradnik dla osób pomagających dzieciom, Warszawa 1999.
Wykaz podstawowych dokumentów prawnych dotyczących omawianych zagadnień otrzymuje student na pierwszych zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr Helena Ochonczenko (ostatnia modyfikacja: 24-04-2018 21:33)