SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-TPOW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy opiekuna - wychowawcy.
Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki ogólnej, pedeutologii oraz współczesnych problemów opieki i wychowania.
WYKŁADY
Rola zawodowa opiekuna - wychowawcy: założenia, unormowania prawne. Odpowiedzialność za wychowanków. Indywidualny i społeczny wymiar tożsamości opiekuna-wychowawcy. Etyczny wymiar pracy. Doskonalenie zawodowe.Planowanie pracy. Zespół wypalenia zawodowego w pracy opiekuna - wychowawcy: ryzyko wystąpienia i sposoby przeciwdziałania.
ĆWICZENIA
Umiejętności i techniki przydatne w pracy opiekuna - wychowawcy(np. techniki relaksacyjne, sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, efektywne planowanie pracy). Określenie własnych zasobów w pracy opiekuna-wychowawcy oraz wyznaczanie dróg rozwoju zawodowego Rozwijanie umiejętności określania własnej tożsamości w aspekcie indywidualnym i społecznym. Wyzwania w pracy opiekuna - wychowawcy (praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, praca z dzieckiem odmiennym kulturowo, itp.). Współpraca opiekuna - wychowawczy z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami, instytucjami w środowisku lokalnym (np. ośrodkiem pomocy społecznej, komisją rozwiązywania problemów alkoholowych, sądem rodzinnym, policją, itp.).
Wykład: wykład konwencjonalny i prezentacja multimedialna
Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: test pisemny z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Zaliczenie z ćwiczeń: ocena przygotowania i pracy studenta na zajęciach, kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena ostateczna: średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i z ćwiczeń.
1. Czekaj K., Zarzycka A., K. Skierska-Pięta (2011): Poradnik. Dobre praktyki – zawód wychowawca, Sosnowiec.
2. Fengler J. (2001). Pomaganie męczy.
3. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra;
4. Olbrycht K. (1995), Odpowiedzialność pedagoga. W: Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t.2, Katowice.
5. Ferenz K., Kozioł E. (2002) (red.), Kompetencje nauczyciela- wychowawcy, Zielona Góra.
6. Wybrane artykuły z czasopisma: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” z ostatnich 6 lat.
7. Regulacje prawne zawodu opiekuna wychowawcy (oświatowe i pomocy społecznej).
1. Babiuch M. (2002): Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, Warszawa.
2. Boćwińska-Kiluk B. (2000): Kilka uwag o sylwetce i powinnościach wychowawcy, "Opieka Wychowanie Terapia" nr 4.
3. Chełstowska Z. (2000): Co to znaczy dobry wychowawca? "Nowa Szkoła" nr 8.
4. Golińska L., Świętochowski W. (1998): Temperamentalne i osobowościowe determinanty wypalenia zawodowego nauczycieli, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5.
5. King G. (2004): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk.
6. Stefaniak G. (2003): W poszukiwaniu dobrego wychowawcy, "Nowe w Szkole", nr 3.
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Turska (ostatnia modyfikacja: 19-05-2018 23:33)