SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja seksualna |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PSChM-ES |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia zdrowia seksualnego |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom wiedzy z na temat podstawowych zagadnień edukacji seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.
Znajomość rozwoju biologicznego i psychologicznego człowieka. Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.
Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej.
Pedagogika seksualna, wychowanie seksualne, uświadamianie seksualne.
Socjalizacja seksualna; mechanizmy socjalizacji seksualnej
Rodzina, szkoła, kościół, rówieśnicy i media, jako agendy socjalizacji seksualnej
Teleologia wychowania seksualnego.
Cele edukacji seksualnej i wychowania seksualnego
Rozwój ról płciowych jako cel edukacji seksualnej.
Wychowanie restrykcyjne, permisywne i wychowanie złotego środka
Modele edukacji seksualnej.
Ukryty program edukacji seksualnej
Historia edukacji seksualnej w Polsce
Edukacja seksualna w Polsce - rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją
Edukacja seksualna na świecie – przykłady „dobrych praktyk”
Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej
Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach – szkoła, NGO, rodzina
Założenia edukacji seksualnej w różnym wieku
Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych
Profilaktyka HIV /AIDS/STI
Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa
Współpraca z rodzicami, jako warunek realizacji edukacji seksualnej
Wykład, wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, metoda projektów, praca indywidualna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student musi się wykazać aktywnością na zajęciach i opanowaniem zagadnień programowych. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik egzaminu.
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test wiedz i ocena aktywności na zajęciach.. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów.
Babik M. (2010), Polskie koncepcje wychowania seksualnego w latach 1900-1939, Kraków: WAM.
M. Bieńko, Z. Izdebski, K. Wąż, (2016), Edukacja seksualne w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Difin, Warszawa
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2002), Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychologiczne, UMCS, Lublin
Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
Izdebski Z., Wąż K., (2011), Edukacja seksualna. Potrzeba, oczekiwania społeczne, realizacja, „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje”, nr 1, 47-60
Kozakiewicz M. (1987), Różne odmiany wychowania seksualnego, w: (red), Kozakiewicz M., U podstaw wychowania seksualnego, Warszawa: PZWL.
Kozakiewicz M. (1989), Pro i contra w planowaniu rodziny, w wychowaniu seksualnym, Warszawa: KiW.
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk
Sokoluk W., Andziak D., Trawińska M., Przysposobienie do życia w rodzinie, WSiP, Warszawa 1987
Wąż K., red. (2008), Bądź odpowiedzialny. Wychowanie do odpowiedzialności i partnerstwa w rodzinie. Opis programu edukacyjnego i jego realizacji, Wyd. UZ, Zielona Góra
WHO (2010), Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, tłumaczenie: Małgorzata H. J. Sikorska-Jaroszyńska, B. Balińska, E. Pieszczyk, A. Wiewióra, Lublin: Wydawnictwo Czelej.
Wejbert-Wąsiewicz E., Stanisz J. (2009), Sto lat oświaty seksualnej w Polsce. Ideologia i polityka a potrzeby społeczne, „Kultura i Edukacja”, 2 (71): 27 – 52.
Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP, 2010
Augustyn J. (2008), Wychowanie seksualne w rodzinie i w szkole, Wydawnictwo WAM
Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
Dora, M. (2013), Lepiej nie mówić. O edukacji seksualnej w Polsce, „Przegląd Pedagogiczny” 2: 101 – 107.
Grzelak J., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań i na świecie i w Polsce, Wyd. Scholar, Warszawa 2006
IBE (2015), Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności. Raport z badania, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
Kochanowski J., Kowalczyk R., Lew‐Starowicz Z., Wąż K. (2013), Szkoła milczenia. Sprawozdanie z przeglądu treści szkolnych podręczników do biologii, wiedzy o społeczeństwie i wychowania do życia w rodzinie pod kątem przedstawienia w nich problematyki LBTGQ i treści homofobicznych, Toruń: Stowarzyszenie „Pracownia Różnorodności.
Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V. (red.), (2010), Podstawy seksuologii, PZWL, Warszawa
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)