SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Testy projekcyjne |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-TP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z różnymi sposobami ujmowania zjawiska projekcji; ogólnymi założeniami metod projekcyjnych oraz zaletami, ograniczeniami i wadami tych metod. Zasady stosowania, ogólne zasady interpretacji wyników. Poznanie ogólnych zasad przygotowania pisemnego raportu (diagnozy) z badania z wykorzystaniem wybranych technik projekcyjnych (test Rorschacha, TAT, CAT, Test Rysunku Człowieka, Test Zdań Niedokończonych). Zarysowanie problemu udzielania osobie badanej informacji o wyniku badania, w którym wykorzystano metody projekcyjne. Zagadnienie odmienności informacji diagnostycznych uzyskiwanych dzięki testom projekcyjnym w stosunku do innych metod testowych i diagnostycznych.
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, metod badawczych w psychologii, historii psychologii.
Wprowadzenie do zajęć z metod projekcyjnych
Metody projekcyjne – podstawowe zagadnienia
Test Apercepcji Tematycznej i personologia H. A. Murraya
Badanie Testem Apercepcji Tematycznej
Test Zdań Niedokończonych Rottera
Rysunkowe testy projekcyjne na przykładzie Testu rysunku drzewa i Testu postaci ludzkiej
Test Rorschacha.
metoda przypadków, pogadanka, pomiar metoda przypadków, pogadanka, pomiar
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, pisemna praca zaliczeniowa. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywność na zajęciach i pozytywna ocena z pracy pisemnej.
Domański C. W. (1990). Zastosowanie Testu Rysunku Drzewa R. Story do badania projekcji lęku u młodzieży o zróżnicowanym poziomie uzdolnień twórczych. Annales UMCS, sect. J, 3, s. 171-183.
Jaworowska A., Matczak A. (1998). Test niedokończonych zdań Rottera (RISB). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
Koch C. (1994). Test Drzewa. Test rysunku drzewa jako metoda psychodiagnostyczna. Warszawa: Erda
Oleś, P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Scholar (s. 101-108).
Podręcznik do testu TAT. (1989) (w całości, dostępny w Pracowni Testów)
Sęk H. (red.). (1984). Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. (s. 7-33, 61-144)
Stasiakiewicz, M. (2002). Testy projekcyjne. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 491-503). Gdańsk: GWP.
Stemplewska-Żakowicz K. (2004). O rzeczach widywanych na obrazkach i opowiadanych o nich historiach. TAT jako metoda badawcza i diagnostyczna. Warszawa: Academica.
Szustrowa T. (red.). (1987). Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Rembowski, J. (1986). Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN (rozdział I i III).
Stasiakiewicz M. (2004). Test Rorschacha. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Anastasi A., Urbina S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracowania Testów Psychologicznych PTP.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 17-06-2018 23:07)