SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Interakcje w sieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Interakcje w sieci
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-IS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kwestiami dotyczącymi kreowania, podtrzymywania i rozwijania interakcji w sieci. Zwrócenie uwagi na szanse, możliwości ale także zagrożenia wiążące się z funkcjonowaniem w sieci.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Koncepcje społeczeństwa sieci.

Społeczne funkcje Internetu.

Grupy społeczne i społeczności w świecie realnym i wirtualnym. Typologia grup/społeczności wirtualnych.

Komunikacja w grupie wirtualnej. Zakłócenia w komunikacji wirtualnej.

Normy, role społeczne, kontrola społeczna w grupach wirtualnych.

Interakcje w sieci – szanse i zagrożenia.

„Hejt” w sieci.

Sieć jako narzędzie marketingu (komercyjnego, politycznego itp.).

Metody kształcenia

Dyskusja, studia przypadków i ich analiza, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia konwersatorium

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Projekt

Przygotowanie pisemnego projektu dotyczącego wybranej problematyki spośród zagadnień podejmowanych na zajęciach. Prezentacja projektu.

Praca grupowa.

Współpraca w ramach wykonywanych podczas zajęć i w domu zadań pomiędzy członkami małych zespołów

Zasady uzyskania oceny
 z konwersatorium.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen za projekt (50%) i pracę grupową (50%).

Literatura podstawowa

Castells M., Społeczeństwo sieci, przekł. Mirosława Marody [et al.], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. 

Naruszewicz-Duchlińska A., Nienawiść w czasach Internetu, Novae Res, Gdynia,  2015.

Szaban D., www.przekonajwyborcę.pl - technologie informacyjne w służbie polityki, Rocznik Lubuski: Druga dekada wolności. Socjologiczne konsekwencje i zagadki transformacji, Tom 36, część 2, 2010.

Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne” , nr 2/2004, ss. 95–135.

van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów : analiza społeczeństwa sieci, przekł. Jacek Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. 

Literatura uzupełniająca

1.       Ben- Ze’ev A., Miłość w sieci. Internet i emocje, Wydawnictwo „Rebis”,  Poznań 2005.

2.       http:/politykawsieci.pl

3.       Juszczyk S., Internet. Współczesne medium komunikacji społecznej, „Edukacja i Dialog”, nr 5-6/ 2011, ss. 42–46.

4.       Królikowska A., Pomocna dłoń w cyberprzestrzeni. Poszukiwanie pomocy i formy jej udzielania w internecie, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa 2006.

5.       Olcoń-Kubicka M., Blogi jako przejaw współczesnego trybalizmu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, [w:] Społeczna przestrzeń internetu, (red.) D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica”, Warszawa 2006.

6.       Para P. Procesy instytucjonalizacji społeczeństwa sieci, „Via Comunnicandi – Pismo z antropologii komunikacji

 i epistemologii społecznej”, nr 1/2010.

7.       Siuda P., Kryteria wspólnotowości w internecie, „Kultura i Edukacja”, nr 4/2009, ss. 21–36.

8.       Sobolewska-Popko A.M., E-macierzyństwo. Internet miejscem spotkań i nowych doświadczeń współczesnych kobiet. W kręgu i dialogu rozrywki, „Edukacja”, nr 3/2011, ss. 90–99.

9.       Sokołowski M., Sztuczne raje, sztuczne piekła. Internet a nowe ruchy religijne, „Kultura i Edukacja”, nr 2/2005, ss. 53–69.

10.   Staniewicz M., O trollach i plonkach, czyli o niektórych aspektach netykiety językowej w grupach dyskusyjnych. [w:]  Język a multimedia, (red.)A. Dytman-Stasieńko, J.  Stasieńko, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2005.

11.   Szaban D., Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego w województwie lubuskim, (w:) Jakość i warunki życia a procesy demograficzne w Europie Środkowo-Wschodniej w czasach nowożytnych / red. Hanna Kurowska, Dorota Szaban, Zielona Góra, (Zielonogórskie Studia Demograficzne ; nr 3), 2013.

12. Zbieg A.,  Żak B., Czy funkcja powiadomień w e-społecznościach ma wpływ na ludzkie interakcje?, [w:] Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwania, tom 4, (red.) M. Plopa, Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej, Elbląg 2010.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 01:25)