SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Statystyka publiczna w badaniach społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Statystyka publiczna w badaniach społecznych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-ADM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z możliwościami wykorzystania danych pochodzących z zasobów statystyki publicznej. Wyposażenie w umiejętność dobierania właściwych danych do problemów badawczych  i charakteru badania.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

1.    Statystyka publiczna jako źródło danych zastanych w badaniach społecznych

2.    Metody gromadzenia danych w statystyce publicznej – ewidencja bieżąca, spisy powszechne, mikrospisy, badania reprezentatywne

3.    Zasoby informacyjne statystyki publicznej – tematyka dostępnych danych i opracowań

4.    Umiejętność korzystania z dostępnych danych

5.    Bazy danych – definiowanie własnych zmiennych i jednostek analizy

6.    Przygotowanie projektu własnych analiz w oparciu o dane statystyki publicznej

7.    Wizyta studyjna w US w Zielonej Górze

8.    Prezentacja własnych analiz danych statystyki publicznej

9.    Program badań statystycznych statystyki publicznej

10.  Informacje statystyczne w instytucjach poza statystyką publiczną

11.  Wykorzystanie nowoczesnych instrumentów w analizie z wykorzystaniem zasobów statystyki publicznej

Metody kształcenia

praca z tekstami źródłowymi, udział w dyskusji (wypowiedzi ustne), warsztaty (przygotowanie analiz ilościowych), praca w grupach, raporty, prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
w formie pisemnej 
i prezentacja podczas zajęć.

Projekt badania mediów do wybranej tematyki

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność w trakcie zajęć Podejmowanie merytorycznie uzasadnionych argumentów w dyskusji, ilustrowanie treści zajęć przykładami

Zasady uzyskania oceny
z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń to średnia ważona oceny z projektu (60%), prezentacji (20%) oraz aktywności na zajęciach (20%)

Literatura podstawowa

  1. Strona GUS  (stat.gov.pl)
  2. Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, Wydawnictwo SPSS Polska, Kraków 2010.
  3. Brzezińska A., Zasoby informacyjne statystyki publicznej, Urząd Statystyczny w Szczecinie, Szczecin 2012. (www)
  4. Ustawa o statystyce publicznej (wersja aktualna 2004)
  5. Program badań statystycznych statystyki publicznej za ostatnie lata (GUS)
  6. Wybrane materiały ze stron internetowych GUS, Ministerstwa Finansów, NBP
  7. Walczak T., Zasady projektowania i realizacji badań statystycznych, GUS, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Górniak J., Wachnicki J. Pierwsze kroki w analizie danych SPSS for Windows, Wydawnictwo SPSS Polska, Kraków 2004.

  2. Roczniki statystyczne, miesięczne informacje o sytuacji gospodarczej kraju, miesięczne informacje o zmianach cen w gospodarce narodowej, inne publikacje o charakterze metodologicznym. GUS
  3. Zeliaś A. (red.), Tradycje i obecne zadania statystyki w Polsce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2004

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 16:32)