Zamiarem prowadzącego zajęcia jest zapoznanie studentów z głównymi zagadnieniami z zakresu socjologii pogranicza. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do rozpoznawania procesów i zjawisk społecznych oraz ich przemian zachodzących na pograniczach oraz do prowadzenia współpracy i rozwiązywania konfliktów w warunkach zróżnicowania kulturowego.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
ZAKRES TEMATYCZNY WYKŁADÓW:
Pojęcie pogranicza i granicy. Rodzaje pograniczy.
Zróżnicowanie etniczne na pograniczach. Multikulturalizm.
Współpraca transgraniczna.
Konflikty etniczne na pograniczach.
Patologie na pograniczach.
Badanie pograniczy – propozycje metodologiczne.
ZAKRES TEMATYCZNY ĆWICZEŃ:
Pogranicza Polski.
Relacje pomiędzy sąsiadami na pograniczach.
Tożsamość mieszkańców pogranicza.
Euroregiony
Rynek pracy na pograniczach.
Metody kształcenia
Do metod kształcenia służących przekazaniu studentom treści wykładów należą: wykład konwencjonalny, wykład problemowy oraz wykład konwersatoryjny. Metody kształcenia wykorzystywane w trakcie ćwiczeń to dyskusja wielokrotna, metoda przypadku oraz praca z książką.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Forma zaliczenia wykładu
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Egzamin pisemny.
W formie pytań problemowych, otwartych, Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.
Zakres materiału dotyczący egzaminu.
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).
Zasady uzyskania oceny
z wykładu.
Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Przygotowanie pracy pisemnej (referat , raport z badań itp.).
Analiza przypadku lub recenzja książki.
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Zasady uzyskania oceny
z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie ocena z pracy pisemnej
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej
Uwagi:
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).
Zasady uzyskania oceny końcowej.
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.
Literatura podstawowa
Dołzbłasz S., Sieci współpracy transgranicznej na pograniczach Polski, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 2017.
Frątczak-Muller J. Mielczarek-Żejmo A., Partnerstwa transgraniczne - udział instytucji w inicjowaniu sieci społecznych (na przykładzie Euroregionu Sprewa - Nysa - Bóbr), w: Opuscula Sociologica, 2014, nr 3, s. 43—56.
Krzysztofek K, A. Sadowski (red.), Pogranicza etniczne w Europie. Harmonia i konflikty, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2001.
Krzysztofek K., A. Sadowski (red.), Pogranicza i multikulturalizm w warunkach Unii Europejskiej. Implikacje dla wschodniego pogranicza, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2004.
Kurcz Z. (red.), Polskie pogranicza w procesie przemian, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2008.
Kurczewska J., Bojar H., (red.), Granice na pograniczach. Z badań społeczności lokalnych wschodniego pogranicza Polski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.
Kurzępa J., Młodzież pogranicza – „Juma”, Wydawnictwo LTN,, Zielona Góra 1998.
Zielińska M. (2007), Pogranicze i centrum. Wybrane problemy analiz porównawczych w badaniach sondażowych, w: „Przegląd socjologiczny”, nr 56/1.
Literatura uzupełniająca
Chmielewska-Banaszak D., Frątczak-Mueller J., Roszkowska M., Wachowiak A., Transgraniczność w perspektywie socjologicznej: pogranicza kultur i narodów, Wydawnictwo LTN, Zielona Góra 2010.
Ciesielska B., Małe miasto w procesie przemian w latach 1988-1994. Monografia socjologiczna Moniek, Wydawnictwo Filii Uniwersytetu Warszawskiego, Białystok 1997.
Gołdyka L. (red.), Transgraniczność w perspektywie socjologicznej – kontynuacje, Wydawnictwo LTN, Zielona Góra 1999.
Gołdyka L., Leszkowicz-Baczyński J., Szczegóła L, Zielińska M., (red.), Transgraniczność w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo LTN, Zielona Góra 1999.
Kurcz Z. (red.), Pogranicze z Niemcami a inne pogranicza Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
Kurcz Z. (red.), Problemy społeczno-gospodarcze miast pogranicza polsko-niemieckiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1992.
Kurcz Z., Mniejszość polska na Wileńszczyźnie: studium socjologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.
Leszkowicz-Baczyńska Ż. (red.), Transgraniczność w perspektywie socjologicznej: nowe pogranicza?, Wydawnictwo LTN, Zielona Góra 2006.
Leszkowicz-Baczyński J. (red.), Transgraniczność w perspektywie socjologicznej - kontynuacje i wyzwania, t. I,II, Wydawnictwo LTN, Zielona Góra.
Müller H.-P., Zielińska M. (red.), Transgraniczność w perspektywie socjologicznej: migracje przymusowe w Europie, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 2012.
Śliz A., Szczepański M.S., Wielokulturowość i jej socjologiczny sens. Festival Caravan czy wielokulturowe Street Party?, "studia Socjologiczne", 4/2011.
Szerląg A. (red.), Konflikt i dialog w wybranych społecznościach wielokulturowych, Oficyna Wydawnicza Atut - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław, 2011.
Zielińska M., Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Teorie, studia, interpretacje, t. I,II, Wydawnictwo LTN, Zielona Góra 2003.
Zielińska M., Trzop. B., Lisowski K., Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Pogranicza Polski w integrującej się Europie, Wydawnictwo LTN, Zielona Góra, 2007.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 24-04-2018 16:41)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.