SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badania społeczne w praktyce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badania społeczne w praktyce
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-BSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do analizy wybranych aspektów funkcjonowania społeczności lokalnych, identyfikacji i wskazania obszarów wymagających interwencji. Przygotowanie projektu badawczego, pozwalającego na pogłębienie wiedzy na temat wybranego aspektu funkcjonowania społeczności lokalnych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studenta do planowania działań mających poprawić sytuacje w oparciu o zebrane dane zastane i wywołane (przygotowanie rekomendacji).

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Analiza funkcjonowania wybranych jednostek terytorialnych, identyfikacja obszarów wymagających interwencji.
  2. Przygotowanie prezentacji przedstawiającej najważniejsze problemy wybranych obszarów.
  3. Wybór i uzasadnienie wagi wybranego obszaru dla funkcjonowania społeczności lokalnej.
  4. Przygotowanie założeń do badania mającego na celu pogłębienie wybranej wcześniej problematyki, wraz
    z uzasadnieniem wyboru konkretnych metod oraz technik badawczych.
  5. Prezentacja projektu badawczego (problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, populacja dobór próby, metody
    i techniki, narzędzia badawcze).
  6. Propozycja działań mających naprawić wcześniej zdiagnozowaną sytuację.
  1. Funkcje praktyczne badań społecznych, przykłady projektów badawczych.
  2. Dostępne źródła danych zastanych, umożliwiające dokonanie analizy problemu
  3. Analiza funkcjonowania wybranych jednostek terytorialnych, identyfikacja obszarów (problemów) wymagających interwencji.
  4. Przygotowanie prezentacji przedstawiającej najważniejsze problemy wybranych obszarów (wybór i uzasadnienie wagi wybranego obszaru dla funkcjonowania społeczności lokalnej).
  5. Przygotowanie założeń do badania mającego na celu pogłębienie wybranej wcześniej problematyki, wraz z uzasadnieniem wyboru konkretnych metod oraz technik badawczych.
  6. Przygotowanie projektu badawczego (problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, populacja dobór próby, metody i techniki, narzędzia badawcze).
  7. Propozycja działań mających naprawić wcześniej zdiagnozowaną sytuację.

Metody kształcenia

Metoda projektów, prezentacje, dyskusja, praca w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak/nie

Przygotowanie projektu
 w formie pisemnej
 i prezentacja podczas zajęć.

Projekt badawczy– (1) diagnoza dotycząca różnych aspektów funkcjonowania społeczności lokalnych (studenci powinni korzystać z wielu źródeł, powinni zaprezentować analizę, której efektem jest wskazanie obszarów wymagających interwencji). Przygotowanie projektu badawczego (2) mającego dostarczyć pogłębioną wiedzę na temat wybranego obszaru wymagającego interwencji.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny  z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ocen z obydwu projektów.

 

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  2. Kalka J. Jak żyje się w województwie lubuskim?, Opinie i Diagnozy nr 11, CBOS, Warszawa 2009.
  3. Janicka K., Leszkowicz-Baczyńska Ż., Leszkowicz-Baczyński J., Lisowski K., Szaban D., Zielińska M., Lubuszanie u progu XXI wieku, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010.
  4. Dane zastane pochodzące ze źródeł GUS (www.stat.gov.pl).
  5. Dane urzędowe ze stron gmin i powiatów oraz instytucji takich jak np. urzędy pracy.
  6. Diagnoza społeczna www.diagnoza.com.

Literatura uzupełniająca

1.    Wasilewski J. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.

2.    Zagórski K., Grzegorz Grzelak, Jałowiecki B., Zróżnicowanie warunków życia . Polskie rodziny i społeczności lokalne, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2009.

3. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 16:32)