SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza danych jakościowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza danych jakościowych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-ADJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Bazuń
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pogłębienie, usystematyzowanie i przećwiczenie metod analizy różnorodnych danych jakościowych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Specyfika badań jakościowych – kluczowe terminy i pojęcia.
  2. Rodzaje badań jakościowych – sposoby analizy dyskursu i dokumentów. prowadzenie wywiadów, obserwacja, badania fokusowe, analiza materiałów wizualnych itp.
  3. Porównanie metod badań ilościowych i jakościowych – wskazanie na ich zalety i ograniczenia.
  4. Triangulacja w badaniach społecznych.
  5. Projektowanie badań jakościowych – przedmiot badań, pytania badawcze, hipotezy/tezy, dobór próby, narzędzia badawcze, planowanie realizacji badań, dane i ich przetwarzanie, tworzenie klucza kategoryzacyjnego itp.
  6. Analiza wybranych przykładów jakościowych projektów badawczych.
  7. Rodzaje danych w badaniach jakościowych: werbalne, etnograficzne oraz wizualne itp.
  8. Analiza danych jakościowych z uwzględnieniem rodzaju danych.
  9. Weryfikacja uzyskanych danych.
  10. Prezentowanie wyników badań jakościowych.
  11. Przykłady programów komputerowych do analizy danych jakościowych.
  12. Badania jakościowe w procesie rewitalizacji.
  13. Etyka i zachowania etyczne w badaniach jakościowych.

Metody kształcenia

Klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym, praca w grupach, dyskusja. Analiza w oparciu o przykłady projektów badawczych, w których wykorzystano metody jakościowe (case studies).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Praca pisemna

Praca na jeden z kilku tematów (których lista zostanie zaprezentowana na pierwszych zajęciach) dotyczących metod pozyskiwania danych jakościowych i sposobów ich analizy..

 

Prezentacja Prezentacja (multimedialna lub za pomocą innych form)
Praca grupowa Współpraca w ramach wykonywanych podczas zajęć i w domu zadań pomiędzy członkami małych zespołów.

Zasady uzyskania oceny
z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważona ocen z pracy pisemnej (50%) i pracy grupowej (25%) i prezentacji (25%).

Współpraca w ramach wykonywanych podczas zajęć i w domu zadań pomiędzy członkami małych zespołów.

Literatura podstawowa

  1. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  2. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  3. Barbour R., Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  4. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom I ii II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Konecki K., Studia z metodologii badan jakościowych. Teoria ugruntowana. PWN, Warszawa 2000.
  2. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych, PWN, Warszawa 2010.
  3. Kaczmarek J. (red.), Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej, Wydawnictwo WNUAM, Poznań 2004
  4. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  5. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  6. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  7. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  8. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  9. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  10. Bazuń D., The parcitipation of social sienctists in revival diagnoses and consultations, (w:) Rocznik Lubuski: Good Connections. Trust, cooperation and education in the mirror of social sciences, tom 2, cz.2a, 2016.
  11. Kwiatkowski M., Exploratory walks as an example of networking research, (w:) Rocznik Lubuski: Good Connections. Trust, cooperation and education in the mirror of social sciences, tom 2, cz.2a, 2016

  12.  

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dorota Bazuń (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 01:48)