Celem przedmiotu jest pogłębienie, usystematyzowanie i przećwiczenie metod analizy różnorodnych danych jakościowych.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Specyfika badań jakościowych – kluczowe terminy i pojęcia.
Rodzaje badań jakościowych – sposoby analizy dyskursu i dokumentów. prowadzenie wywiadów, obserwacja, badania fokusowe, analiza materiałów wizualnych itp.
Porównanie metod badań ilościowych i jakościowych – wskazanie na ich zalety i ograniczenia.
Triangulacja w badaniach społecznych.
Projektowanie badań jakościowych – przedmiot badań, pytania badawcze, hipotezy/tezy, dobór próby, narzędzia badawcze, planowanie realizacji badań, dane i ich przetwarzanie, tworzenie klucza kategoryzacyjnego itp.
Rodzaje danych w badaniach jakościowych: werbalne, etnograficzne oraz wizualne itp.
Analiza danych jakościowych z uwzględnieniem rodzaju danych.
Weryfikacja uzyskanych danych.
Prezentowanie wyników badań jakościowych.
Przykłady programów komputerowych do analizy danych jakościowych.
Badania jakościowe w procesie rewitalizacji.
Etyka i zachowania etyczne w badaniach jakościowych.
Metody kształcenia
Klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym, praca w grupach, dyskusja. Analiza w oparciu o przykłady projektów badawczych, w których wykorzystano metody jakościowe (case studies).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
UWAGI
Zaliczenie na ocenę
Tak
Praca pisemna
Praca na jeden z kilku tematów (których lista zostanie zaprezentowana na pierwszych zajęciach) dotyczących metod pozyskiwania danych jakościowych i sposobów ich analizy..
Prezentacja
Prezentacja (multimedialna lub za pomocą innych form)
Praca grupowa
Współpraca w ramach wykonywanych podczas zajęć i w domu zadań pomiędzy członkami małych zespołów.
Zasady uzyskania oceny
z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważona ocen z pracy pisemnej (50%) i pracy grupowej (25%) i prezentacji (25%).
Współpraca w ramach wykonywanych podczas zajęć i w domu zadań pomiędzy członkami małych zespołów.
Literatura podstawowa
Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Barbour R., Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom I ii II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
Konecki K., Studia z metodologii badan jakościowych. Teoria ugruntowana. PWN, Warszawa 2000.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych, PWN, Warszawa 2010.
Kaczmarek J. (red.), Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej, Wydawnictwo WNUAM, Poznań 2004
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Bazuń D., The parcitipation of social sienctists in revival diagnoses and consultations, (w:) Rocznik Lubuski: Good Connections. Trust, cooperation and education in the mirror of social sciences, tom 2, cz.2a, 2016.
Kwiatkowski M., Exploratory walks as an example of networking research, (w:) Rocznik Lubuski: Good Connections. Trust, cooperation and education in the mirror of social sciences, tom 2, cz.2a, 2016
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Dorota Bazuń (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 01:48)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.