SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Analiza danych krajowych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCD-ADK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy o krajowych ilościowych badaniach socjologicznych, które są podstawą do diagnozowania zjawisk i procesów zachodzących we współczesnej Polsce. Wiedza na temat wybranych realizowanych w Polsce badań socjologicznych (instytucjonalnych uwarunkowań ich realizacji, poruszanej problematyki, stosowanych metod pomiaru, rodzajów uzyskiwanych danych) umożliwia studentowi w sposób trafny dobierać dane wykorzystywane następnie w analizie wybranych zjawisk społecznych. Realizując zadania przewidziane w programie przedmiotu, student nabywa umiejętność gromadzenia danych oraz weryfikacji ich użyteczności w procesie analizy określonych zjawisk społecznych. Student potrafi samodzielnie dokonać analizy danych i interpretacji uzyskanych wyników.
Zaliczenie przedmiotu: Metodologia nauk społecznych.
1. Specyfika krajowych badań socjologicznych – uwarunkowania instytucjonalne i etyczne. Krajowe instytucje badawcze.
2. Krajowe badania ilościowe – uwarunkowania metodologiczne.
3. PGSS, PGSW, POLPAN, LSS itp. badania jako źródła wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących we współczesnej Polsce.
4. Bazy danych gromadzące dane z krajowych badań ilościowych. Sposoby korzystania z wybranych typów baz danych.
5. Sposoby i warunki wykorzystywania danych pochodzących z krajowych badań ilościowych.
6. Dane gromadzone przez Główny Urząd Statystyczny, zasoby i korzystanie z BDL.
Praca z dokumentem źródłowym, praca z bazą danych, dyskusja, praca w grupach, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ |
UWAGI |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Przygotowanie projektu |
Praca pisemna na wybrany temat związany z aktualnymi problemami społecznymi występującymi w Polsce, przygotowana w oparciu o dane empiryczne pochodzące z omawianych na zajęciach źródeł. Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. Praca składać się ma z 3 części, które weryfikują: - umiejętność wskazania specyfiki działalności wybranych krajowych instytucji badawczych oraz umiejętność ich porównania pod względem podejmowanej problematyki, sposobów gromadzenia oraz zasad udostępniania danych; - umiejętność zaprezentowania sposobu wyszukania, zgromadzenia i przystosowania danych na potrzeby własnych analiz oraz krytyka użyteczności wybranych danych dla analizy podjętego w pracy problemu badawczego; - adekwatność przyjętych metod prezentacji i analizy danych dla postawionego problemu, kompletność i prawidłowość wnioskowania oraz umiejętność poprawnego i wyczerpującego zinterpretowania wyników w odniesieniu do postawionego problemu badawczego. |
Zasady uzyskania oceny |
Ocena z ćwiczeń jest oceną arytmetyczną ze wszystkich części pracy pisemnej |
1. International Journal of Sociology 46(4): Analyzing Social Change: The Polish Panel Survey, POLPAN 1988-2013., 2016.
2. International Journal of Sociology 42(4): Sociodemographic Differentiation in a Dynamic Perspective: The Polish Panel Survey, POLPAN 1988–2008., 2013.
3. International Journal of Sociology 42(1): Structural Constraints, Gender, and Images of Inequality: The Polish Panel Survey, POLPAN 1988-2008.
4. Domański H., Ostrowska A., Sztabiński P.B. (red.), W środku Europy? Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006.
5. Cichomski B. i Sawiński Z., 1995. Polski Generalny Sondaż Społeczny. Założenia i realizacja programu. Omówienie projektu. "ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” , nr 1/1995.
6. Diagnoza jakości i poziomu życia mieszkańców województwa lubuskiego, (red.) Szaban D., Zielona Góra : Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, 2015.
7. Lubuszanie w pierwszej dekadzie XXI wieku. Portret socjologiczny, (red.) Leszkowicz-Baczyńska Ż., Szaban D., Zielona Góra : Lubuskie Towarzystwo Naukowe, 2012.
1. Słomczyński, Kazimierz M., Irina Tomescu-Dubrow, and Joshua Kjerulf Dubrow. 2015. “Changes in Social Structure, Class, and Stratification: The Polish Panel Survey (POLPAN).” ASK: Research & Methods 24(1): 19-37.
2. Slomczynski K.M., and Sandra Marquart-Pyatt L., Continuity and Change in Social Life: Structural and Psychological Adjustment in Poland, IFiS Publishers, Warsaw 2007.
3. Slomczynski, K. M., 2002. Social Structure: Changes and Linkages – The Advanced Phase of the Post-Communist Transition in Poland, IFiS Publishers, Warsaw 2002.
4. Domański H.,Rychard A., Śpiewak P., Polska – jedna czy wiele? Warszawa: Wydawnictwo „Trio”, Warszawa 2005.
5. Domański H., Ostrowska A., Rychard A.. Jak żyją Polacy?. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2000.Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 09:37)