SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza danych krajowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza danych krajowych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-ADK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Nyćkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy o krajowych ilościowych badaniach socjologicznych, które są podstawą do diagnozowania zjawisk i procesów zachodzących we współczesnej Polsce. Wiedza na temat wybranych realizowanych w Polsce badań socjologicznych (instytucjonalnych uwarunkowań ich realizacji, poruszanej problematyki, stosowanych metod pomiaru, rodzajów uzyskiwanych danych) umożliwia studentowi w sposób trafny dobierać dane wykorzystywane następnie w analizie wybranych zjawisk społecznych. Realizując zadania przewidziane w programie przedmiotu, student nabywa umiejętność gromadzenia danych oraz weryfikacji ich użyteczności w procesie analizy określonych zjawisk społecznych. Student potrafi samodzielnie dokonać analizy danych i interpretacji uzyskanych wyników.

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu: Metodologia nauk społecznych.

Zakres tematyczny

1.       Specyfika krajowych badań socjologicznych – uwarunkowania instytucjonalne i etyczne. Krajowe instytucje badawcze.

2.       Krajowe badania ilościowe – uwarunkowania metodologiczne.

3.       PGSS, PGSW, POLPAN, LSS itp. badania jako źródła wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących we współczesnej Polsce.

4.       Bazy danych gromadzące dane z krajowych badań ilościowych. Sposoby korzystania z wybranych typów baz danych.

5.       Sposoby i warunki wykorzystywania danych pochodzących z krajowych badań ilościowych.

6.       Dane gromadzone przez Główny Urząd Statystyczny, zasoby i korzystanie z BDL.

 

Metody kształcenia

Praca z dokumentem źródłowym, praca z bazą danych, dyskusja, praca w grupach, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
 w formie pisemnej  i prezentacja podczas zajęć.

Praca pisemna na wybrany temat związany z aktualnymi problemami społecznymi występującymi w Polsce, przygotowana w oparciu o dane empiryczne pochodzące z omawianych na zajęciach źródeł.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Praca składać się ma z 3 części, które weryfikują:

- umiejętność wskazania specyfiki działalności wybranych krajowych instytucji badawczych oraz umiejętność ich porównania pod względem podejmowanej problematyki, sposobów gromadzenia oraz zasad udostępniania danych;

- umiejętność zaprezentowania sposobu wyszukania, zgromadzenia i przystosowania danych na potrzeby własnych analiz oraz krytyka użyteczności wybranych danych dla analizy podjętego w pracy problemu badawczego;

- adekwatność przyjętych metod prezentacji i analizy danych dla postawionego problemu, kompletność i prawidłowość wnioskowania oraz umiejętność poprawnego i wyczerpującego zinterpretowania wyników w odniesieniu do postawionego problemu badawczego.

Zasady uzyskania oceny
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń jest oceną arytmetyczną ze wszystkich części pracy pisemnej

Literatura podstawowa

  1. 1.       International Journal of Sociology 46(4): Analyzing Social Change: The Polish Panel Survey, POLPAN 1988-2013., 2016.

    2.       International Journal of Sociology 42(4): Sociodemographic Differentiation in a Dynamic Perspective: The Polish Panel Survey, POLPAN 1988–2008., 2013.

    3.       International Journal of Sociology 42(1): Structural Constraints, Gender, and Images of Inequality: The Polish Panel Survey, POLPAN 1988-2008.

    4.       Domański H., Ostrowska A., Sztabiński P.B. (red.), W środku Europy? Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006.

    5.       Cichomski B. i Sawiński Z., 1995. Polski Generalny Sondaż Społeczny. Założenia i realizacja programu. Omówienie projektu. "ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” , nr 1/1995.

    6.       Diagnoza jakości i poziomu życia mieszkańców województwa lubuskiego, (red.) Szaban D., Zielona Góra : Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, 2015.

    7.       Lubuszanie w pierwszej dekadzie XXI wieku. Portret socjologiczny, (red.) Leszkowicz-Baczyńska Ż., Szaban D., Zielona Góra : Lubuskie Towarzystwo Naukowe, 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. 1.       Słomczyński, Kazimierz M., Irina Tomescu-Dubrow, and Joshua Kjerulf Dubrow. 2015. “Changes in Social Structure, Class, and Stratification: The Polish Panel Survey (POLPAN).” ASK: Research & Methods 24(1): 19-37.

    2.       Slomczynski K.M., and Sandra Marquart-Pyatt L., Continuity and Change in Social Life: Structural and Psychological Adjustment in Poland, IFiS Publishers, Warsaw 2007.

    3.       Slomczynski, K. M., 2002. Social Structure: Changes and Linkages – The Advanced Phase of the Post-Communist Transition in Poland,  IFiS Publishers, Warsaw 2002.

    4.       Domański H.,Rychard A., Śpiewak P., Polska – jedna czy wiele? Warszawa: Wydawnictwo „Trio”, Warszawa 2005.

    5. Domański H., Ostrowska A., Rychard A.. Jak żyją Polacy?. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 09:37)