SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza danych europejskich - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza danych europejskich
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-ADE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Justyna Nyćkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o różnego rodzaju badaniach społecznych, które stają się podstawą do diagnozowania zjawisk i procesów zachodzących we współczesnej  Europie. Studenci zapoznani zostaną
 z zasadami prowadzenia, analizy i interpretacji międzykrajowych i zagranicznych danych o charakterze socjologicznym, demograficznym, statystycznym itp. w szczególności uwzględniane będą dane z międzykrajowych badań porównawczych. Na podstawie przykładów takich badań uczestnik kursu będzie mógł się zapoznać z najnowszymi metodami analizy danych i najnowszymi programami statystycznymi do analiz porównawczych. Intencją prowadzącego jest zapoznanie studentów z możliwościami ustalania trendów i tendencji rozwoju społecznego na podstawie zestawiania ze sobą danych pochodzących z badań empirycznych, europejskich sondaży opinii, danych statystycznych, demograficznych oraz  z europejskich danych urzędowych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Specyfika międzykrajowych badań porównawczych, wyjaśnienia typu makro-makro i makro-mikro.
  2. Metodologia międzykrajowych badań porównawczych, zasada konieczności stosowania tła porównawczego.
  3. Międzykrajowe badania ilościowe.
  4. Charakterystyki pozycyjne, charakterystyki relacyjne, ekwiwalentność przedmiotowa, pomiarowa i temporalno-procesualna.
  5. ISSP, ESS, Eurobarometr, Eurostat itp. badania jako źródła wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących we współczesnej Europie.
  6. Porównawcze analizy na podstawie zbiorów danych socjologicznych, demograficznych, statystycznych itp.
  7. Harmonizacja danych pochodzących z różnych badań ilościowych – wyzwania metodologiczne.

 

1.       Specyfika międzykrajowych badań porównawczych, wyjaśnienia typu makro-makro i makro-mikro.

2.       Metodologia międzykrajowych badań porównawczych, zasada konieczności stosowania tła porównawczego.

3.       Charakterystyki pozycyjne, charakterystyki relacyjne, ekwiwalentność przedmiotowa, pomiarowa i temporalno-procesualna.

4.       Międzykrajowe badania ilościowe.

5.       ISSP, ESS, Eurobarometr, Eurostat itp. badania jako źródła wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących we współczesnej Europie.

6.       Porównawcze analizy na podstawie zbiorów danych socjologicznych, demograficznych, statystycznych itp.

7. Harmonizacja danych pochodzących z różnych badań ilościowych – wyzwania metodologiczne.

Metody kształcenia

praca z dokumentem źródłowym, praca z komputerem praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja w Power Point

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
 w formie pisemnej
  i prezentacja podczas zajęć.

Praca pisemna na wybrany temat związany z aktualnymi problemami społecznymi występującymi
w Europie, przygotowana w oparciu o dane empiryczne pochodzące z omawianych na zajęciach źródeł.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Praca składać się ma z 3 części, które weryfikują:

- umiejętność wskazania specyfiki międzykrajowych badań porównawczych w kontekście podejmowanej problematyki, sposobów gromadzenia oraz zasad udostępniania danych;

- umiejętność zaprezentowania sposobu wyszukania, zgromadzenia i przystosowania danych na potrzeby własnych analiz oraz krytyka użyteczności wybranych danych dla analizy podjętego w pracy problemu badawczego;

- adekwatność przyjętych metod prezentacji i analizy danych dla postawionego problemu, kompletność
 i prawidłowość wnioskowania oraz umiejętność poprawnego i wyczerpującego zinterpretowania wyników w odniesieniu do postawionego problemu badawczego.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen z trzech części pracy semestralnej.

Literatura podstawowa

  1. Domański H., Społeczeństwa Europejskie, Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa 2009.
  2. Słomczyński K.M., Międzykrajowe badania porównawcze, [w:] Encyklopedia Socjologii, Warszawa 2009.
  3. Słomczyński K.M., Europejski sondaż społeczny a inne międzynarodowe badania surveyowe. Czego można nauczyć się z analiz porównawczych?, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 13/2004, ss. 9-26.
  4. Sora A., Praktyczne wnioski wypływające z realizacji projektu ESS i możliwości zastosowania standardów metodologicznych w badaniach opinii i rynku, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 13/2004.
  5. Sztabiński, Metodologia badania Europejski Sondaż Społeczny, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody” nr 13/2004.
  6. Dubrow, J. K., A Brief History of Survey Data Harmonization Projects,” Harmonization: Newsletter on Harmonization in the Social Sciences 1(1), p.  2 – 4, 2015.
  7. Tomescu-Dubrow I. and Slomczynski K.M.,. 2015. “The Harmonization Project: Democratic Values and Protest Behavior in 22 International Survey Projects
  8. Political Activity : Is Trust in Democratic Institutions Really a Relevant Determinant?, Justyna Nyćkowiak, International Journal of Sociology .- 2009, vol. 39 No. 1, s. 49--61

 

Literatura uzupełniająca

  1. „ASK . Społeczeństwo, badania, metody”, nr.10/2001, nr.13/2004, nr 15/ 2006, nr 18 /2009, nr.19 /2010.

2. Harmonization: Newsletter on Harmonization in the Social Sciences 1(1), 2015, p.  6 – 9.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 16:32)