SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Analiza danych europejskich |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCD-ADE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy o różnego rodzaju badaniach społecznych, które stają się podstawą do diagnozowania zjawisk i procesów zachodzących we współczesnej Europie. Studenci zapoznani zostaną
z zasadami prowadzenia, analizy i interpretacji międzykrajowych i zagranicznych danych o charakterze socjologicznym, demograficznym, statystycznym itp. w szczególności uwzględniane będą dane z międzykrajowych badań porównawczych. Na podstawie przykładów takich badań uczestnik kursu będzie mógł się zapoznać z najnowszymi metodami analizy danych i najnowszymi programami statystycznymi do analiz porównawczych. Intencją prowadzącego jest zapoznanie studentów z możliwościami ustalania trendów i tendencji rozwoju społecznego na podstawie zestawiania ze sobą danych pochodzących z badań empirycznych, europejskich sondaży opinii, danych statystycznych, demograficznych oraz z europejskich danych urzędowych.
1. Specyfika międzykrajowych badań porównawczych, wyjaśnienia typu makro-makro i makro-mikro.
2. Metodologia międzykrajowych badań porównawczych, zasada konieczności stosowania tła porównawczego.
3. Charakterystyki pozycyjne, charakterystyki relacyjne, ekwiwalentność przedmiotowa, pomiarowa i temporalno-procesualna.
4. Międzykrajowe badania ilościowe.
5. ISSP, ESS, Eurobarometr, Eurostat itp. badania jako źródła wiedzy o zjawiskach i procesach zachodzących we współczesnej Europie.
6. Porównawcze analizy na podstawie zbiorów danych socjologicznych, demograficznych, statystycznych itp.
7. Harmonizacja danych pochodzących z różnych badań ilościowych – wyzwania metodologiczne.
praca z dokumentem źródłowym, praca z komputerem praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja w Power Point
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Przygotowanie projektu |
Praca pisemna na wybrany temat związany z aktualnymi problemami społecznymi występującymi Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. Praca składać się ma z 3 części, które weryfikują: - umiejętność wskazania specyfiki międzykrajowych badań porównawczych w kontekście podejmowanej problematyki, sposobów gromadzenia oraz zasad udostępniania danych; - umiejętność zaprezentowania sposobu wyszukania, zgromadzenia i przystosowania danych na potrzeby własnych analiz oraz krytyka użyteczności wybranych danych dla analizy podjętego w pracy problemu badawczego; - adekwatność przyjętych metod prezentacji i analizy danych dla postawionego problemu, kompletność |
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń |
Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen z trzech części pracy semestralnej. |
2. Harmonization: Newsletter on Harmonization in the Social Sciences 1(1), 2015, p. 6 – 9.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 16:32)