SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Antropologia stosowana - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Antropologia stosowana
Kod przedmiotu 14.7-WP-SOCD-AS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem wykładów jest wprowadzenie studenta w świat antropologii stosowanej. Wykłady stanowią podstawę pojęciowo-teoretyczną dla ćwiczeń o charakterze praktycznym.

 

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Miejsce antropologii stosowanej w naukach antropologicznych. Możliwości wykorzystania wiedzy i metod antropologii kulturowej w różnych dziedzinach życia społecznego.
  2. Myśleć jak antropolog – wyobraźnia antropologiczna, spotkanie z Innym, sytuacja pogranicza – i co z tego wynika?
  3. Badania etnograficzne jako jedna z form praktykowania antropologii.
  4. Kultura-dziedzictwo-tradycja a tożsamość współczesnego człowieka, problem tradycji w społeczeństwie dawnym a współczesnym.
  5. Wytwarzanie, transmisja i zanik kultur. Struktury długiego trwania.
  6. Region lubuski – analiza kształtowania (się) kultury regionalnej i tożsamości społecznej.

 

Ćwiczenia:

  1. Wielokulturowość i globalizacja jako wyzwanie dla współczesnych społeczeństw.
  2. Rewitalizacja – perspektywa antropologiczna.
  3. Etnografia jako instrukcja dla podtrzymywania tradycyjnych umiejętności i wiedzy – lekcja muzealna.
  4. Folklor-folkloryzm-folk i nie tylko: analiza kultury współczesnej pod kątem świadomego odwoływania się do kultury tradycyjnej.
  5. Na tropach tradycji wynalezionej – zadanie do wykonania w terenie i analiza podczas ćwiczeń.
  6. Spotkania z Innym – osobiste doświadczenie.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, praca z książką, z materiałem źródłowym, dyskusja, zajęcia w terenie.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny.

Minimalny próg to uzyskanie 50% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi na zadane pytania.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem (wykład) .

Zasady uzyskania oceny
z wykładu.

Ocena z egzaminu jest oceną z wykładu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Praca pisemna.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Prezentacja.

Prezentacja wyników pracy studenta przeprowadzonej samodzielnie w terenie.

Zasady uzyskania oceny
 z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią z pracy pisemnej i prezentacji.

 

Ocena Końcowa*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej .

Ocena końcowa stanowi średnią ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Literatura podstawowa

Antropologia stosowana, red. M. Ząbek, Warszawa 2013

Eller J.D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012

Posern-Zieliński A., Antropologia stosowana, Antropologia nagląca, Antropologia krytyczna, W: Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa 1987

Przyszłość wielokulturowości w Polsce? Nowe wyzwania dla antropologii kulturowej i etnologii, red. D. Angutek, Wrocław 2016

Literatura uzupełniająca

Burszta W. J., Antropologia kultury, Poznań 1998

Červinková, H., Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2012, 1(57)

Kowalski M. W., Antropologia na wojnie. O „brudnej” użyteczności nauk społecznych, Warszawa 2015.

Krasowska H., Pokrzyńska M., Suchomłynow L., Mowa polska na Bukowinie Karpackiej. Dokumentacja zanikającego dziedzictwa, Warszawa 2018

Kreacje i nostalgie. Antropologiczne spojrzenie na tradycje w nowoczesnych kontekstach, red. D. Rancew-Sikora, G. Woroniecka, C. Olbracht-Prądzyński, Warszawa 2009

Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2008

Pokrzyńska M., Kultura regionalna w Polsce zachodniej – kontynuacja i kreacja (wstępny zarys problemu na przykładzie Ziemi Lubuskiej), W: Folklor, Folkloryzm, Folk, red. M. Kowalik, B. Matławski, Szczecin 2016

Pokrzyńska M., Współczesne pszczelarstwo polskie pomiędzy rolnictwem a ruchem społecznym, „Opuscula Sociologica” 2018 (w druku)

Pokrzyńska M., Zielonogórskie winiarstwo w XXI wieku – rewitalizacja dziedzictwa, W: Angutek D., Kinal A., Leszkowicz-Baczyński J., Pokrzyńska M., Urbaniak A., Winiarska i bachiczna tradycja Zielonej Góry, Bydgoszcz 2018 (w druku)

Sulima R., Antropologia codzienności, Kraków 2000

Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm, T. Ranger, Kraków 2008.

Wybrane artykuły z czasopism „Konteksty”, „Lud”, „Literatura Ludowa”, „Gadki z Chatki”.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 13:44)