SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Social Diagnosis Project 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Social Diagnosis Project 1
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCDA-PD1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Sociology
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania angielski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Kołodziej
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

To familiarize students with the social diagnoses implemented in Poland and in the world, and capabilities of using
commonly available results. Preparing students for the implementation of their own social diagnosis project.

Wymagania wstępne

Completed courses of Quantitative and qualitative research methods and techniques.

Zakres tematyczny

  1. The problems of differentiation and social inequality.
  2. The concept of social diagnosis.
  3. Diagnosis in social policy.
  4. The role of longitudinal studies in the diagnosis of the quality of life.
  5. Examples of longitudinal studies carried out in Poland (Polish General Social Survey, Social Diagnosis, Social Survey of Lubuskie).
  6. The key variables and indicators in diagnosing the quality of life.
  7. Longitudinal research methodology (social diagnoses).

Metody kształcenia

Project method, presentations, discussion, analysis of texts, analysis of data sets.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Form of assessment of classes

Remarks

Grade

Yes

Written work

Written work. The criterion is the proper choice of literature, compliance with the topic, correct structure and language, independence of the work, level of analysis

 

Criteria for grade assessment
for classes.

The class grade will be a mark of the written work.

 

 

The final grade is the grade of the classes in a given semester.

Literatura podstawowa

Beland, D., (2010), What Is Social Policy?: Understanding the Welfare State, Polity Press.

Rubin A., Babbie E., (2009), Research Methods for Social Work, Seventh Edition, Brooks/Cole, Cengage Learning.

Social Diagnosis (www.diagnoza.com).

Polish General Social Survey (http://pgss.iss.uw.edu.pl).

Raports and analysis of CBOS (http://www.cbos.pl/EN/home/home.php).

Statistical Office in Zielona Gora (http://zielonagora.stat.gov.pl/en/).

Similar (point 2,3,4,5) websites of different countries (ex. https://www.census.gov/ ; http://www.europeansocialsurvey.org/)

Czapinski J., Panek T., (ed.), Social Diagnosis 2015 Objective and Subjective Quality of Life in Poland, Quarterly of University of Finance and Management in Warsaw, Vol. 9 Issue 4, November 2015.

Literatura uzupełniająca

Szaban D., (2016) Who is about to accept the surface mine? Social attitudes towards the project o energetic complex Gubin-Brody, [in:] RocznikLubuski: Good Connections. Trust, cooperation and education in the mirror of social sciences, Kwiatkowski M., Bazuń D.,(ed.), vol.2, part 2a, p. 177—193.

Szaban D., Trzop B., (2014), For whom is the equality policy and new gender contract? Young inhabitants of Lubuskie region about the roles of woman and men in the modern world [in:] Youth In Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2, p. 92—100.

Some additional readings can be given as handouts or pdf by the teacher.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dorota Bazuń (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 14:00)