Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia medioznawcze związane z sektorem mediów o specyfice technicznej. W obrębie większości współczesnych mediów (prasa, telewizja, Internet) wyodrębniły się zakresy dziennikarstwa odpowiadające działom współczesnej techniki m.in. dziennikarstwo motoryzacyjne, komputerowe czy sprzętu audio-video. Podczas zajęć studenci rozwiną swoją wiedzę o gatunkach i stylu tego dziennikarstwa, podejmą próby analizy krytycznej powstałych tekstów, a także i sami spróbują utworzyć własne teksty, wzbogacając swój warsztat dziennikarski w tym zakresie.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Technika w polskich mediach. Prasa techniczna. Język techniczny a język ogólnonarodowy. Bez terminologii w wypowiedziach o technice. Obraz w prasie technicznej. Język środowiskowy w mediach technicznych. Gatunki tekstowe mediów technicznych. Teksty promocyjne w mediach technicznych. Kreatywność w przekazie technicznym. Językowy obraz świata wypowiedzi mediów technicznych. Prezentacja i analiza własnych tekstów.
Metody kształcenia
Dyskusja, analiza przypadku, prezentacja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Aktywny udział w zajęciach, prezentacja analityczna wybranego zagadnienia, prace dziennikarskie.
Literatura podstawowa
Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
E. Bendyk, Antymatrix - człowiek w labiryncie sieci, Warszawa 2004.
Bugajski M., Komunikowanie i komunikowanie się w mediach, [w:] Współczesne odmiany języka narodowego, red. K. Michalewski, Łódź 2004.
E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Warszawa 2015.
Gajda S., Wprowadzenie do teorii terminu, Opole 1990.
Kładoczny P. Czas zamknięty w zegarach – o czasie w języku zegarmistrzów i miłośników zegarów, w: Pętla czasu. Język i kultura, red. J. Pacuła, s. 23-38, Bielsko-Biała 2014,.
Kładoczny P. (2014), Miłośnicy zegarków i zegarów – ich wizerunek i tożsamość w Internecie, w: Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze, r. 2013, red. M. Steciąg, M. Bugajski, s. 265-278, Zielona Góra 2014.
Kładoczny P. Kontakty językowe i komunikacja w środowisku audiofilów, w: Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze. Kontakty językowe w komunikowaniu, s. 235-256. Zielona Góra 2016.
Literatura uzupełniająca
Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2000.
Gumkowska A., Blogi wobec tradycji diarystycznej. Nowe gatunki w nowych mediach [w:] Tekst (w) sieci. Tekst, język, gatunki, cz. 1, red. D. Ulicka, Warszawa 2009.
L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.
W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunkidziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2006.
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 02-05-2018 10:33)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.