Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka w ciągu życia, internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania, uwrażliwienie na specyfikę rozwoju człowieka, jej prawidłowości, indywidualny jak i uniwersalny charakter rozwoju.
Wymagania wstępne
Zaliczenie kursu z podstaw psychologii.
Zakres tematyczny
Rozwój człowieka - perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza. Uwarunkowania rozwoju: biologiczne, społeczne i psychologiczne. Analiza zmian rozwojowych w ujęciu różnych koncepcji teoretycznych. Obszary rozwojowe, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju mowy i komunikacji oraz ich podstaw kulturowo-społecznych i neuropsychologicznych. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju prenatalnego do starości, ze szczególnym uwzględnieniem wieku przedszkolnego, szkolnego i adolescencji. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych. Rola relacji społecznych i środowiska szkolnego w rozwoju jednostki.
Metody kształcenia
Ćwiczenia w grupach, dyskusja, praca z tekstem, rozwiązywanie problemów praktycznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, bieżące przygotowanie do zajęć, uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowanej i zaprezentowanej prezentacji oraz kolokwium zaliczeniowego.
Literatura podstawowa
Bee, H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2006.
Czub, M., Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo, Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa 2014, [dostęp: eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/NDN/rozwoj/NDN_ Rozwoj_dziecka_1_Wczesne_dziecinstwo.pdf ].
Kamza, A., Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny, Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa 2014 [dostęp: eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/NDN/rozwoj/NDN_Rozwoj_dziecka_3_ Wczesny_wiek_szkolny.pdf ].
Matejczuk, J., Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa 2014, [dostęp: eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/NDN/rozwoj/NDN_Rozwoj_dziecka_2_Wiek_przedszkoly.pdf ].
Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M., Psychologia rozwoju człowieka. t. 1, Warszawa 2007.
Rękosiewicz, M., Jankowski, P., Rozwój dziecka. Środkowy wiek szkolny, Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa 2014 [dostęp: eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/NDN/rozwój/NDN_Rozwoj_dziecka_4_Srodkowy_wiek_szkolny.pdf ].
Rękosiewicz, M., Jankowski, P., Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania, Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa 2014, [dostęp: eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/NDN/rozwoj/NDN_Rozwoj_dziecka_5_Wczesna_faza_dorastania.pdf ].
Trempała, J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2014.
Literatura uzupełniająca
Brzezińska, A. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. t. 1. (s. 227-332), Gdańsk 2007.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. t. 2, Warszawa 2007.
Hadzicka, J., Uczestnictwo w grupach sformalizowanych a rozwój tożsamości we wczesnej adolescencji na przykładzie ZHP, Psychologiczne Zeszyty Naukowe: Człowiek w całokształcie życia: rodzina - edukacja - praca, (w druku).
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-09-2018 18:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.