SylabUZ

Generate PDF for this page

Terapia muzyką i tańcem - course description

General information
Course name Terapia muzyką i tańcem
Course ID 05.6-WP-OLIGO-TMiT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Education for people with intellectual disabilities
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi wiadomościami z zakresu muzykoterapii (biernej i aktywnej), zastosowania w pracy terapeutycznej podstawowych form aktywności muzycznej i metod.

Prerequisites

Znajomość zagadnień z zakresu psychologii, pedagogiki, biomedycznych podstaw rozwoju człowieka.

Scope

  1. Wprowadzenie do muzykoterapii (cele i zadania, transgresyjny charakter)
  2. Kierunki badań muzykoterapeutycznych
  3. Terapeutyczny wymiar muzyki
  4. Koncepcje muzycznej pracy terapeutycznej
  5. Podstawowe wiadomości o muzyce (elementy dzieła muzycznego, przegląd stylów muzycznych)
  6. Wybrane metody pracy muzykoterapeutycznej z dziećmi i dorosłymi
  7. Terapeutyczne formy aktywności muzycznej
  8. Założenia metodyczne tańców (integracyjnych, animacyjnych)
  9. O diagnozie muzykoterapeutycznej
  10. Gabinet do terapii muzycznej
  11. Istota i rodzaje warsztatów muzykoterapeutycznych
  12. Projektowanie zajęć muzyczno-terapeutycznych

Teaching methods

Metody aktywne, twórcze, odtwórcze

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną, opracowanie projektu zajęć muzykoterapeutycznych, zawierającego aktywne formy, w tym układy choreograficzne. Ocena końcowa: za opracowanie projektu zajęć muzykoterapeutycznych.

Recommended reading

  1. Kataryńczuk-Mania L., red. Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej, UZ, Zielona Góra 2002
  2. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem, mową, Warszawa 1998
  3. Kataryńczuk-Mania L., Karcz J., red., Metody i formy terapii sztuką, UZ, Zielona Góra 2005
  4. Metera A., Muzykoterapia, Leszno 2002
  5. Janosz B., Zajęcia muzyczno-ruchowe w szkole życia, Warszawa 1993
  6. Cylulko P., Tyflomuzykoterapia dzieci. Teoria i praktyka muzykoterapii dzieci z niepełnosprawnością wzrokową, Wrocław 2004
  7. Jarkowska A., Muzyka jako element wychowania w rozwoju osobowym dziecka z niepełnosprawnością, Tychy 2004
  8. Jutrzyna E., Terapia muzyką w teorii i praktyce tyflologicznej, Warszawa 2007
  9. Gąsienicz-Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, warszawa 2003
  10. Stadnicki A., Tańce dla dzieci, Warszawa 1994

Further reading

  1. Bissinger- Ćwierz U., Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Lublin 2002
  2. Szulc W., Muzykoterapia jako przedmiot badan i edukacji, Lublin 2005
  3. Dewhurst – Maddock O., Terapia dźwiękiem. Jak osiągnąć zdrowie przez muzykę i śpiew, Białystok 2001
  4. Jutrzyna E., wybrane aspekty edukacji i rehabilitacji niepełnosprawnych przez muzykę, Warszawa 2005
  5. Kierył M., Elementy terapii i profilaktyki muzycznej, Warszawa 1996

Notes


Modified by dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (last modification: 17-05-2018 16:27)