SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka poznawania środowiska społeczno-przyrodniczego |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PMiPD-MPŚ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z celami, zasadami, treściami i metodami pracy według założeń pedagogiki Marii Montessori w obszarze poznawania środowiska społeczno – przyrodniczego oraz kształtowanie umiejętności projektowania zajęć dotyczących treści społecznych i przyrodniczych według założeń pedagogiki Marii Montessori.
Wiedza o celach, metodach, zasadach i formach organizacyjnych kształcenia dziecka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Cele i metody pracy w systemie Montessori w obszarze poznawania środowiska społeczno–przyrodniczego.
Materiał Montessori w edukacji przyrodniczej i społecznej.
Treści społeczno-przyrodnicze realizowane materiałami Montessori.
Umiejętność obserwacji, pomiaru, prowadzenia doświadczeń i eksperymentów przy wykorzystaniu materiałów Montessori.
Ćwiczenia z życia praktycznego oraz edukacji kulturowej (kosmicznej).
Dyskusja, metoda projektów, nauczanie czynnościowe z materiałem Montessori, zajęcia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, praca pisemna kontrolna w oparciu o zrealizowane treści, wykonanie projektów zajęć.
Sabina Guz „Metoda Montessori w przedszkolu i w szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci”. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2006.
Maria Montessori „Domy dziecięce”. Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”, Warszawa 2005.
Horst Klaus Berg „Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi”. WydawnictwonJedność, Kielce 2007.
Małgorzata Miksza „Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka”. Wydawnictwo Impuls, 2009.
Janusz Korczak „Jak kochać dziecko”. Wydawnictwo: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2004.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-05-2018 22:02)