SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym - course description

General information
Course name Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym
Course ID 05.0-WP-TPiPZ-MPDZT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical therapy and pedagogics of skills
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć pozalekcyjnych dla dzieci zdolnych i twórczych. Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Prerequisites

Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.

Scope

Charakterystyka osób zdolnych. Identyfikacja uczniów zdolnych. Psychologiczne, strategiczne i nominacyjne metody identyfikacji. Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciel z dzieckiem zdolnym.

Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży  Diagnozowanie dzieci twórczych. Uczniowie zdolni i twórczy z problemami w uczeniu się i w zachowaniu. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć dzieci zdolnych i twórczych

Opieka psychologiczna i pedagogiczna nad osobami zdolnymi i twórczymi.

Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym: wybrane metody rozwijające zdolności twórczości dzieci; pomoce dydaktyczne; zasady i strategie pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym; formy ekspresji plastycznej dzieci; zasady prowadzenia zajęć korekcyjno kompensacyjnych; wyposażenie gabinetu terapeutycznego; metody i techniki rozwijania twórczości dzieci; treningi i lekcje twórczości.

Metodyka zajęć pozalekcyjnych rozwijających zdolności i twórczość dzieci. Programy pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym.  Prezentacja programów terapeutycznych wykonanych przez studentów do samodzielnie przeprowadzonych diagnoz.

Znaczenie i zasady współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Formy współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Postawy i zachowania rodziców utrudniające współpracę ze szkołą i nauczycielem. Kompetencje nauczyciela jako warunek efektywnej współpracy.

Trudności we współpracy nauczycieli z rodzicami

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, problemowy

Ćwiczenia  - praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia)i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia) oraz zaprojektowanie sytuacji edukacyjnej dla dzieci zdolnych i twórczych  (50% składowej zaliczenia).

Ćwiczenia zaliczenie z ocena na podstawie aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia)i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia) oraz zaprojektowanie ćwiczeń dla dzieci zdolnych i twórczych (50% składowej zaliczenia).

Ocena końcowa - to średnia z ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładów

Recommended reading

  1. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
  2. Limont  W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  3. M. Magda-Adamowicz, I. Pszenda, Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.

Further reading

  1. Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2005.
  2. Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa  1997

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 23-05-2018 22:08)