SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogika elementarna - course description

General information
Course name Pedagogika elementarna
Course ID 05.0-WP-TPiPZ-PE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical therapy and pedagogics of skills
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z metodami nauki czytania i pisania. Rozwijanie umiejętności dokonywania oceny przydatności danej metody w określonej sytuacji. Rozwijanie umiejętności projektowania działań zgodnie z wybraną metodą nauki czytania i zdiagnozowana sytuacją. Kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących nauki czytania i pisania.

Prerequisites

Psychologiczna wiedza o rozwoju dziecka oraz o procesach uczenia się. Wiedza o metodach nauczania oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia, znaczeniu środków dydaktycznych. Umiejętność czytania ze zrozumieniem. Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym.

Scope

Aktualna podstawa programowa dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Sylwetka dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego, jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego. Potrzeby dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i szkolnym. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna – pojęcia, składniki, diagnozowanie.

Rola, istota oraz cele czytania i pisania. Gotowość dzieci do rozpoczęcia nauki czytania i pisania. Przegląd, analiza i ocena stosowanych metod nauki czytania i pisania w ujęciu historycznym: metoda M. Falskiego, metoda analityczno-syntetyczna o charakterze funkcjonalnym E. i F. Przyłubskich, metoda barwno-dźwiękowa H. Metery, metoda fonetyczno-literowo-barwna B. Rocławskiego, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, wprowadzenie w świat pisma I. Majchrzak, metoda G. Domana, naturalna nauka języka W. Aye, metoda czytania oparta na integracji sensorycznej, metoda przyspieszonego czytania. Metody nauki czytania i pisania w polskich elementarzach. Tok postępowania metodycznego wynikający z danej metody nauki czytania i pisania (metoda M. Falskiego, E. i F. Przyłubskich, H. Metery, B. Rocławskiego, Metoda Dobrego Startu). Zasady kaligrafii.

Teaching methods

Podające -praca z tekstem, problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, praktycznego działania- projektowanie zadań

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - warunkiem zaliczenia są: aktywna obecność na wykładach, praca pisemna/sprawdzian

Ćwiczenia - zaliczenie z ocena na podstawie: projektowania sytuacji i zadań edukacyjnych, prezentacji do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności i dyskusji studentów oraz samooceny studenta

Ocena końcowa: jest średnią ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładów

 

Recommended reading

  1. A.Brzezińska (red.), Czytanie i pisanie- nowy język dziecka, WSiP, Warszawa 1987
  2. D.Klus-Stańska, M.Nowicka, Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej, PWN, Warszawa 2005
  3. I.Majchrzak, Wprowadzenie dziecka w świat pisma, WSiP, Warszawa 1995
  4. K.Kamińska, Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1999
  5. M.Bogdanowicz. Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa 1989

Further reading

  1. I.Majchrzak, W obronie dziecięcego rozumu, Wydawnictwo BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, Kraków 2007
  2. G.Doman,J.Doman, Jak nauczyć małe dziecko czytać, „Excalibur, Bydgoszcz 1992
  3. H.Metera, Nauczę się czytać, WSiP, Warszawa 1976
  4. B.Rocławski, Nauka czytania i pisania, Glottispol, Gdańsk. 1996
  5. E.Arciszewska, Czytające przedszkolaki. Mit czy norma, Żak, Warszawa 2002.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 23-05-2018 22:12)