SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztat naukowy epoki |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-HD-WNE-S17 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest pomoc studentowi w stworzeniu odpowiedniego warsztatu naukowego: wyposażenie w wiedzę o źródłach z epoki, metodach badawczych oraz pomoc w pisaniu pracy dyplomowej.
Temat pracy dyplomowej odpowiadający wybranej epoce historycznej.
1) Pojęcie, cechy i klasyfikacja źródeł historycznych. 2) Wybór dziedziny badawczej. 3) Krytyka zewnętrzna źródła. 4) Krytyka wewnętrzna źródła. 5) Ustalanie faktów historycznych. Fakt źródłowy, historyczny i historiograficzny. Synteza historyczna. 6) Metody badawcze. 7) Pytania i odpowiedzi w historii. Ankieta historyczna. 8) Hipoteza. Pojęcie i praktyka. 9) Praca z komputerem. Programy. Opracowanie i klasyfikacja materiału badawczego. 10) Biblioteka i jej zasoby. Materiał historyczny w Internecie. 11) Przypisy i bibliografia. 12) Etyka zawodowa historyka. 13) Prawo autorskie. 14) Ergonomia.
wykład problemowy, opis wyjaśniający, opis uzasadniający, dyskusja, praca z tekstem źródłowym
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ppozytywna ocena aktywności na zajęciach oraz wyznaczonych zadań, czyli uzyskanie minimum 7 punktów. Ocenie poddawane będzie merytoryczne przygotowanie do zajęć (ocena od 2 do 5; w przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów), opracowanie ankiety historycznej, prezentacji multimedialnej, prezentacja wybranej hipotezy badawczej, przygotowanie recenzji wybranej publikacji związanej z realizowanym tematem pracy dyplomowej. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność na zajęciach, 2 – przygotowanie ankiety badawczej, 1 – prezentacja hipotezy, 1 – przygotowanie recenzji wybranej pracy, 2 – prezentacja multimedialna, 2 - portfolio.
1. Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1988.
2. Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka, Częstochowa 1999.
1. Cetwiński M., Historia i polityka, Kraków 2008.
2. Grabski A. F., Kształty historii, Łódź 1985.
3. Grabski A. F., Perspektywy przeszłości. Studia i szkice historiograficzne, Lublin 1983.
4. Kelly D.R., Oblicza przeszłości. Badanie przeszłości od Herodota do Herdera, Warszawa 2010.
5. Kula W., Wokół historii, Warszawa 1988.
6. Le Goff J., Świat średniowiecznej wyobraźni, Warszawa 1997.
7. Maternicki J., Historia jako dialog, Rzeszów 1996.
8. Między historią a teorią. Refleksje nad problematyką dziejów i wiedzy historycznej, red. M. Drozdowski, Warszawa 1988.
9. Po co nam historia?, przekł. M. Mróz, wstęp T. Łepkowski, Warszawa 1985.
10. Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984.
11. Topolski J., Świat bez historii, Poznań 1998.
12. Topolski J., Od Achillesa do Béatrice de Planissolles. Zarys historii historiografii, Warszawa 1998.
13. Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996.
14. Tymieniecki K., Zarys dziejów historiografii polskiej, Kraków 1948.
15. Urbańczyk S., Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność, Kraków 1991.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-05-2018 23:42)