SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Moduł FB3: Ekofilozofia |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-FP-FE-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z filozoficznymi koncepcjami ujmującymi świat całościowo, w których człowiek i przyroda stanowią wzajemnie dopełniające się elementy. Przyroda zostanie przedstawiona jako struktura dynamiczna, podlegająca ewolucji wraz z ludzką cywilizacją. Studenci w trakcie zajęć nabywają również kompetencji w zakresie samodzielnej analizy problemów ekologicznych zagrażających przyszłoścvi gatunku ludzkiego..
Znajomość historii kultury i postaw wiedzy biologicznej na .poziomie szkoły średniej
1. Przedmiot, terminologia i podstawowe założenia ekofilozofii. Idea koewolucji świata przyrodniczego i społecznego.
2. Spory w ekofilozofii: antropocentryzm, biocentryzm, ekocentryzm i „teoria wszystkiego”.
3. Miejsce przyrody w systemie wartości ludzkich.
4. Ekologia człowieka. Znaczenie bioróżnorodności dla biosfery.
5-7. Miejsace człowieka w przyrodzie w tradycji filozoficznej (starozytność, średniowiecze, czasy nowożytne)
8. Ekoteologia. Environmentalizm.
9. Ekofilozofia Henryka Skolimowskiego.
10. Koncepcja Gai – James Lovelock i Lynn Margulis.
11. Neonaturalizm. Kulturalizm. Socjobiologia.
12. Ekologia głęboka.
13. Kreowanie ery ekologicznej. Edukacja ekologiczna. Współczesne ruchy proekologiczne.
14-15. Koncepcja zrównoważonego rozwoju.
metoda tekstu przewodniego, metoda projektu, metoda przypadków, dyskusja panelowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach . Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową oceny z ćwiczeń oraz z tekstu końcowego.
1. L. Ferry, Nowy ład ekologiczny. Zwierzę - drzewo – człowiek, Warszawa 1995.
2. Filozoficzne, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju, pod red. A. Pawłowskiego, Lublin 2004.
3. Humanistyka i ekologia, pod red. B. Andrzejewskiego, Poznań 1992.
4. J. Jaroń, Ekologia. Sozologia. Ekofilozofia. Ekoetyka. Ekonomia proekologiczna, Warszawa 1997.
5. S. Konstańczak, Wybrane zagadnienia ekofilozofii, Słupsk 2005.
6. Z. Piątek, Ekofilozofia, Kraków 2008.
7. H. Skolimowski, Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia, Warszawa 1993.
8. K. Waloszczyk, Kryzys ekologiczny w świetle ekofilozofii, Łódź 1996.
9. E. Wilson, Socjobiologia, Poznań 2000.
1. J.M. Dołęga, Człowiek w zagrożonym środowisku, Warszawa 1993.
2. I. S. Fiut, Ekofilozofia. Geneza i problemy, Kraków 2003.
Wykorzystywane środki dydaktyczne:
a. Encyklopedia multimedialna PWN „Środowisko”;
b. Encyklopedia multimedialna PWN „Ziemia”.
c. Encyklopedia multimedialna PWN „Życie”;
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 31-05-2018 00:43)