SylabUZ

Generate PDF for this page

Paediatrics - course description

General information
Course name Paediatrics
Course ID 12.0-WL-LEK-PED
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 30 2 Exam
Class 60 4 60 4 Credit with grade

Aim of the course

Celem kształcenia z pediatrii jest:

- doskonalenie już nabytych umiejętności praktycznych w zakresie przeprowadzania wywiadu oraz badania przedmiotowego dzieci od okresu noworodkowego do 18 r.ż.,

- poszerzenie wiedzy na temat chorób wieku dziecięcego oraz poznanie nowych schorzeń dla tego okresu,

- nabycie umiejętności przeprowadzania diagnostyki różnicowej,

- poznanie metod diagnostycznych w pediatrii,

- teoretyczne i praktyczne poznanie procedur diagnostycznych wykonywanych u dzieci,

- poznanie zasad postępowania w nagłych stanach w pediatrii,

- znajomość epidemiologii, symptomatologii, diagnostyki, leczenia oraz rokowania w najczęstszych chorobach wieku dziecięcego.

Prerequisites

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii, patomorfologii.

Scope

  1. Zaburzenia metaboliczne.
  2. Testy przesiewowe.
  3. Infekcje miejscowe i uogólnione.
  4. Neuroinfekcje u dzieci.
  5. Niskorosłość.
  6. Zaburzenia dojrzewania i pokwitania.
  7. Gorączka.
  8. Urazy.
  9. Zatrucia.
  10. Ostre stany w pediatrii.
  11. Choroby genetycznie uwarunkowane.
  12. Choroby nowotworowe.
  13. Zespół nerczycowy.
  14. Ostra niewydolność nerek.
  15. Nadciśnienie tętnicze.
  16. Niedokrwistość.
  17. Zaburzenia hematologiczne w pediatrii.
  18. Mukowiscydoza.
  19. Alergie.
  20. Astma oskrzelowa.
  21. Choroby przewodu pokarmowego.
  22. Choroby tkanki łącznej u dzieci.
  23. Kardiologia dziecięca.

Teaching methods

Program nauczania realizowany jest w ramach wykładów (w formie prezentacji multimedialnych) oraz ćwiczeń praktycznych. Zajęcia praktyczne, ćwiczeniowe odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziałach/pododdziałach pediatrycznych Uniwersyteckiego Szpitala w Zielonej Górze oraz przychodni Lekarza Rodzinnego/specjalistycznych, przyszpitalnych poradniach dziecięcych.

Studenci będą mieli możliwość uczestniczenia w ostrych i planowych przyjęciach w pediatrycznej Izbie Przyjęć. Ponadto studenci będą zaznajomieni oraz obecni podczas procedur/badań wykonywanych u dzieci w ramach pobytu w oddziałach (m.in. badania USG, badania echokardiograficznego, RTG, TK, MR, biopsji nerki, szpiku, nakłucia lędźwiowego, zakładania zgłębnika żołądkowego, cewnikowania pęcherza moczowego, inhalacji i tlenoterapii, badań czynnościowych przewodu pokarmowego, żywienia dojelitowego i pozajelitowego, całodobowego pomiaru ciśnienia tętniczego krwi).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Do zaliczenia wymagane są obecności na wszystkich formach zajęć (wykładach i ćwiczeniach).

Zaliczenie części praktycznej zajęć odbywa się w ostatnim dniu zajęć w oddziale i obejmuje sprawdzenie nabycia praktycznych efektów kształcenia.

Zaliczenie wykładów (egzamin) odbywa się poprzez zdanie testu. Test zaliczeniowy obejmuje 60 pytań (jedno- i wielokrotnego wyboru). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć (średnia z 3 ocen). Jednakże z każdej części student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną. W przypadku nie zaliczenia jakiejkolwiek części, student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia (testowego lub ustnego) po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. Usprawiedliwienie - odpowiedni dokument poświadczający chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy - należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 3 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć klinicznych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.

Uzyskane punkty z zaliczenia testowego są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

 

Sposób wyliczania oceny końcowej:

Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1.     Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2014 (wyd. 2).

2.     Kulus M., Grenda R., Kawalec W. (red.) Pediatria. PZWL, 2018 (wyd. 2).

Further reading

1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 02-09-2022 14:06)