Zapoznanie się z przebiegiem i uwarunkowaniami realizacji kariery zawodowej z zagrożeniami bezrobocia i sposobami jego przeciwdziałania. Poznanie dokumentów zawodoznawczych oraz sposobów ich wykorzystania w regulacji swojej pozycji zawodowej. Poznanie cech środowiska pracy oraz optymalnych sposobów funkcjonowania zawodowego. Poznanie zasad etycznych pracy zawodowej w zawodach zorientowanych na ludzi oraz zagrożeń ze strony patologii społecznej.
Wymagania wstępne
Ogólna wiedza społeczno – gospodarcza w zakresie szkoły średniej
Zakres tematyczny
WYKŁADY
Praca zawodowa i jej przemiany. Kultura pracy i jej uwarunkowania.
Zawodoznawstwo. Społeczny podział pracy. Rozwój zawodowy i kariera zawodowa.
Relacje klient – doradca w działalności turystycznej.
Zakład pracy jako system. Nowe formy zatrudnienia. Flexicurity
Patologia społeczna i patologia pracy. Przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym.
Kształcenie ustawiczne w wymiarze europejskim.
Bezrobocie i jego konsekwencje osobowe i społeczne.
Ergonomia i zasady bhp. Organizacja własnego stanowiska pracy oraz pracy firmy turystycznej.
Prakseologia w odniesieniu do zawodów zorientowanych na ludzi w przestrzeni turystycznej.
Etyka pracy i zawodu. Kodeksy etyczne w zawodach zorientowanych na ludzi.
ĆWICZENIA
Podstawowe dokumenty zawodoznawcze (klasyfikacja zawodów i specjalności, charakterystyka zawodowa, taryfikator kwalifikacyjny
Projektowanie kariery zawodowej (wychowanie do pracy i zawodu, etapy kariery zawodowej, tworzenie charakterystyki zawodowej)
Pośrednictwo pracy i doradztwo zawodowe
Organizacja środowiska pracy (cechy zakładu pracy, systemowe ujęcie zakładu pracy, formalna organizacja zakładu pracy, zespoły pracownicze, formy organizacji pracy w firmie)
Sytuacje zawodowe i ich złożoność (style kierowania, twórczość zawodowa, konflikty w pracy)
Odpowiedzialność pracownika za skutki swoich działań zawodowych (kwalifikacje zawodowe pracownika, zakres obowiązków zawodowych pracowników, nagroda i kara jako ocena zawodowa pracownika)
WARSZTATY
Tworzenie charakterystyki zawodowej wybranych zawodów turystycznych.
Inicjacja zawodowa i zmiana miejsca pracy - najczęstsze formy rekrutowania pracowników.
Prezentowanie siebie przy ubieganiu się o pracę – przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej.
Tworzenie dokumentów aplikacyjnych.
Rozmowa kwalifikacyjna – przebieg.
Pierwszy dzień w pracy.
Organizowanie kontaktów zawodowych.
Globalny Kodeks Etyki w Turystyce).
Metody kształcenia
Wykład
Ćwiczenia
Warsztaty
Dyskusja
Prezentacja treści z zastosowaniem środków audio – wizualnych (prezentacja multiledialna)
Działania własne studentów w formie opracowań teoretycznych i praktycznych
Wykonanie projektu
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną
Literatura podstawowa
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (ostatnia modyfikacja: 07-01-2019 16:01)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.