SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka ergonomii i BHP |
Kod przedmiotu | 06.9-BHP-PODYPL-24_16W_pNadGenQMQNE |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą i założeniami organizowania i metodyką szkoleń w zakresie bhp.
Brak wymagań
Wymagania prawne dotyczące szkoleń. Metody i formy szkolenia poszczególnych grup pracowniczych (wg Dz. U. nr 180 poz. 1860). Ramowe programy szkoleń okresowych dla poszczególnych grup pracowniczych. Typy zajęć a struktura jednostki metodycznej. Tok zajęć szkoleniowych: podających, ćwiczeniowych, eksponujących. Szczegółowe programy szkoleń dla pracowników na wybranych stanowiskach pracy z wykorzystaniem materiałów źródłowych takich jak: instrukcje obsługi urządzeń, dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń technicznych, instrukcje zakładowe, instrukcje bhp, karty oceny ryzyka zawodowego, karty charakterystyki substancji niebezpiecznych, rejestry pomiarów czynników szkodliwych, protokoły powypadkowe itp. Formy i metody szkolenia oraz materiały dydaktyczne (pokazowe, prezentacje multimedialne, filmy, serwisy internetowe itp.). Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności – efekty szkolenia. Dokumentacja szkoleniowa (dziennik szkolenia, listy obecności, protokół egzaminacyjny, zaświadczenia o ukończeniu szkolenia). Popularyzowanie problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wykład: wykład, pogadanka, pokaz, demonstracja.
Ćwiczenia: ćwiczenia, ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa, gry dydaktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – egzamin pisemny (min 51% na pozytywne zaliczenia)
Ćwiczenia: ocena projektów/konspektów i sprawdzianów.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń
1. Baron-Polańczyk E. Multimedialne materiały dydaktyczne, Oficyna Wydaw. UZ, Zielona Góra 2006
2. Baron-Polańczyk E. (ed), ICT in Educational Desing. Processes, Materials, Resources - Visegrad Edition, Vol. 1-11, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2012-2016
3. Czasopisma: ATEST, Bezpieczeństwo Pracy, Inspektor Pracy, Przyjaciel Przy Pracy, Serwis BHP, Służba pracownicza, Specjalista ds. BHP.
4. Dostosowanie warunków pracy w Polsce do standardów Unii Europejskiej, Warszawa 2008.
5. Rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 109, poz. 704 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie Ministra Gospodarki I Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. nr 180 poz. 1860) z późniejszymi zmianami.
Zmodyfikowane przez dr Grzegorz Dudarski (ostatnia modyfikacja: 12-12-2018 22:37)