SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to pedagogy - course description

General information
Course name Introduction to pedagogy
Course ID 05.0-WP-PSP-Wped
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

  • zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej;
  • przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka;
  • przekaz podstawowego języka opisu rozwoju i wychowania człowieka;
  • przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych;
  • rozwijanie umiejętności świadomego odbioru komunikatów w obszarze edukacji, rozpoznawania właściwej intencji pośrednich aktów mowy, a także zdobycie umiejętności skutecznego posługiwania się językiem w pracy pedagogicznej.

Prerequisites

Brak

Scope

Pedagogika jako nauka i jako refleksja nad wychowaniem, Pedagogika teoretyczna i praktyczna, Edukacja w perspektywie wertykalnej, Edukacja w perspektywie horyzontalnej, Wartości i cele edukacji ,Pedagogika modernistyczna i postmodernistyczna, Całościowe ujęcie edukacji - dziesięciościan edukacji /procesy składowe współczesnej edukacji,

Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki, Fazy rozwoju współczesnej nauki o wychowaniu, Zasady myślenia i działania pedagogicznego, Wychowanie jako wywieranie pedagogicznego wpływu, Wychowanie w ramach nauki i teorii.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu: formą zaliczenia wykładu jest zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia wykładu jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

Recommended reading

Adamski F. (red.),Człowiek – wychowanie - kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.
Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 2000.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. 1, T. 2, Warszawa 2003.
Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 
 

Further reading

Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.

Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.

Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie. Wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.

Kowalski M., Falcman D., Fenomenologie: socjologia versus pedagogika, Kraków 2011.

Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna, Kraków 2010.

Kwieciński Z. (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 22-04-2019 20:08)