SylabUZ

Generate PDF for this page

Family pedagogy - course description

General information
Course name Family pedagogy
Course ID 05.9-WP-PSP-Prod
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Utrwalenie wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach.
Ćwiczenie umiejętności komunikowania interpersonalnego i społecznego

Prerequisites

Wprowadzenie do psychologii; Wstęp do pedagogiki; Pedagogika społeczna

Scope

Wykłady:
1)    Rodzina – struktura, podział, funkcje; 2) Koncepcja Margaret Mead; 3) Osobowości rodziny (chaotyczna, władzy, związków, opiekuńcza, nadmiernie uzależniona); 4) Przemiany współczesnej rodziny; 5) Style wychowania; 6) Postawy rodzicielskie; 7) Rodziny w kryzysie
Ćwiczenia:
1)  Cykl życia rodziny (M.Erickson); 2) Genogramy (graficzny układ struktury rodzinny i relacji pomiędzy członkami rodziny); 3) koncepcja T. Gordona; 4) Toksyczni rodzice 

Teaching methods

wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz,  praca z książką, praca z dokumentem źródłowym,
metoda przypadków, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda
problemowa, burza mózgów, metody ekspresyjne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

wykłady: test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)

ćwiczenia: zadanie problemowe do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – prezentacja treści wraz z zaangażowaniem grupy do pracy; ocena bardzo dobra – prezentacja treści na odpowiednim przykładzie i zaangażowaniem grupy do pracy)

Recommended reading

Kawula, Brągiel, Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 2005,
Kawula S. Kształt rodziny współczesnej, Toruń 2006,
M.Przetacznik-Gierowska, Z.Włodawski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994,
M. Sikorska, Nowa Matka, Nowy Ojciec, Nowe Dziecko. O Nowym Układzie Sił w Polskich Rodzinach, 2009

D.Field, Osobowości rodzinne, 
Oblicza ojcostwa, pod red. D.Kornas-Bieli, Lublin,2001.
T.Gordon, Wychowanie bez porażek,
Przetacznikowa M., Włodarski Z., Psychologiczne podstawy wychowania w rodzinie [w:] Psychologia wychowawcza, Warszawa 1983. 
M.Przetacznik-Gierowska, Z.Włodawski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994,

Further reading

B.Dymara, Dziecko w świecie rodziny, Kraków 1998,
A.Faber, E.Mazlish, Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, aby dzieci do nas mówiły,
S.Forward, Toksyczni rodzice
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Daria Zielińska-Pękał (last modification: 06-05-2019 10:38)